Blogosfera, Twitter i Facebook w służbie rewolucji. Recenzja książki „Arabska Wiosna” Jorga Armbrustera

Data wpisu12 grudnia 2012 Ilość komentarzy0

Temat może lekko nie na czasie, ale dzisiaj w autobusie skończyłem czytać „Arabską wiosnę. Rewolucję w świecie islamskim” Jorga Armbrustera i nie mogłem się powstrzymać. Koniecznie chciałem podzielić się z Wami wrażeniami z lektury. Jak Facebook, Twitter i blogi pomogły obalić dyktatorów? O tym przeczytacie w dalszej części postu. 

 

Social media to zabawa, tak pewnie powiedziałaby większość z Was. Udostępnianie zdjęć z Kwejka, czytanie fajnych blogów, tweetowanie, dyskusje w grupach na Goldenline – świetna forma relaksu.

 

Ciekawe zatem co powiedzielibyście, gdyby pewnego pięknego dnia, grupa zamaskowanych mężczyzn w czarnych skórzanych kurtkach zgarnęła Was z ulicy i wpakował do przepastnej furgonetki. Chwilę później zakładają Wam opaskę na oczy. Zdejmują ją dopiero w czarnej celi. Przerażonym wzrokiem wpatrujecie się w narzędzia tortur szykowane przez oprawców. Tysiące myśli przebiegają przez głowę. Za co? Czym zawiniłem? To kara.

 

Kara za pisanie blogu krytykującego armię, władzę, sądownictwo (niepotrzebne skreślić)…

 

Nierealne, ale niestety jak najbardziej prawdziwe. Zdarzało się dosyć często np. w Libii i w Egipcie. Książka „Arabska Wiosna” jest pełna opisów podobnych tragedii. Obok dogłębnej analizy przyczyn Dni Gniewu, jakie doprowadziły do upadku Mubaraka i Kaddafiego, autor przedstawił kilka niezwykłych opowieści. Historii o blogerach, fanach Facebooka, Twittera i You Tube, którzy często z narażeniem życia relacjonowali przebieg rewolucji i dokumentowali zbrodnie reżimów.

 

Jaki z tego wniosek? Social media to nie tylko zabawa. Czasem potrafią zmieniać życie grup, społeczeństw, a nawet narodów. Prawdopodobnie bez Facebooka, Twittera, You Tube i blogów reżimy arabskich dyktatorów trwałyby nadal. Warto mieć to na uwadze…

 

Pozdrawiam

Jacek Lipski

Ps. polecam lekturę „Arabskiej Wiosny” Jorga Armbrustera.

Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.