„Mali mogą więcej. Marketing małej firmy czyli wojna o rynek” Gabriela Antczak

Data wpisu7 stycznia 2011 Ilość komentarzy0
Prowadzisz małą firmę? Chciałbyś ją rozwinąć? A może myślisz o założeniu własnej działalności? W każdym z tych przypadku sięgnij po książkę Gabrieli Antczak. Ten krótki i przystępnie napisany poradnik marketingowy ujął mnie swoją prostotą. Autorka, unikając zbędnego teoretyzowania, krok po kroku objaśnia jak prowadzić profesjonalne działania marketingowe w małej firmie.

W czasach błyskawicznego rozwoju internetu i social media konkurencja na rynku zaostrza się. Chcąc utrzymać się na powierzchni, nie wspominając o odniesieniu sukcesu, nawet drobny przedsiębiorca musi prowadzić marketing. Na przeszkodzie może stanąć mu wiele czynników. Najgorszym z nich jest pokutujący wśród małych firm stereotyp, że marketing to rodzaj wiedzy tajemnej zarezerwowanej wyłącznie dla wielkich korporacji. Ten absurdalny przesąd nie pozwala im rozwinąć biznesu na większą skalę. Jeżeli borykasz się z podobnym problemem, sięgnij po książkę „Mali mogą więcej”. Gabriela Antczak przekona każdego niedowiarka, że marketing jest dla ludzi!

Ostrzeżenie dla czytelników
Zanim sięgniesz po książkę Antczak muszę Cię ostrzec! Czego na pewno nie znajdziesz w książce „Maili mogą więcej”?

– nudnego wstępu,
– teoretycznych wywodów i formułek,
– nadętych słów i niezrozumiałych skrótów,
– anglojęzycznej terminologii.

Jeżeli szukasz kolejnego podręcznika marketingowego to stanowczo odradzam Ci lekturę książki „Mali mogą więcej”. Niczego takiego nie znajdziesz i będziesz rozczarowany. Jeżeli poszukujesz konkretu i wiedzy praktycznej, to nie mogłeś trafić lepiej! Autorka jest doświadczonym praktykiem zarządzania i doradcą marketingowym z Poznania, na dodatek obdarzonym zdolnością przekazywania swojej wiedzy w łatwy do zrozumienia sposób.

Konkrety
Czego dowiesz się z książki „Mali mogą więcej”? Gabriela Antczak systematyzuje stare, sprawiające wrażenie banalnych, prawdy, o których jakże często zapomina się w codziennej biznesowej praktyce. Przypomina 3 oczywiste prawdy marketingowe:

Marketing to wojna o najlepsze miejsce w świadomości klienta.
Marketing to walka na percepcje.
W marketingu lepiej jest być pierwszym niż lepszym.

Na tej podstawie Gabriela Antczak formułuje szereg wskazówek praktycznych. Przekonuje, że marketing jest codziennością każdej, nawet najmniejszej, firmy. O czym więc każdy właściciel firmy pamiętać powinien? Czytaj 20 konkretnych wskazówek od autorki książki „Mali mogą więcej”!

1. Do klienta mówisz pokazując mu korzyści, a nie produkt czy usługę. Klienci kupują korzyści i skojarzenia.
2. Nie obawiaj się pomysłów i zrób absolutnie wszystko, by je zrealizować.
3. Pamiętaj, że dobre pomysły przytrafiają się ludziom spostrzegawczym i ciekawym świata, a zwyciężają tylko pasjonaci.
4. W prowadzeniu firmy konieczna jest wizja i cel oraz plan prowadzący do ich zrealizowania.
5. Zanim rozpoczniesz odpowiedz sobie na pytanie: jaki jest Twój wyróżnik? Dlaczego to właśnie do Ciebie powinien przyjść klient?
6. Przy planowaniu skorzystaj z prostej analizy SWOT czyli zrób firmowy rachunek sumienia.
7. Zanim przystąpisz do bitwy skup się na przygotowaniach. Zacznij od nazwy firmy, następnie zaprojektuj logo i wymyśl hasło reklamowe, np.: „Piękno rodzi się tutaj” dla salonu SPA. Wszystkie te elementy muszą się łączyć w spójną całość.
8. Z hasła musi coś naprawdę wynikać, piękne brzmienie to nie wszystko.
9. Doceniaj gwarancję, raz przekonanego klienta upewniaj, że podjął właściwą decyzję. Znaczniej drożej jest pozyskać nowego niż utrzymać dotychczasowego klienta.
10. Twoje działania muszą być konsekwentne, systematyczne i spójne.
11. Korzystaj z okazji, bo okazja czyni przedsiębiorcę: zawsze miej przy sobie wizytówki, uczestnicz w konferencjach, szkoleniach i spotkaniach biznesowych, przygotuj papier firmowy, korzystaj aktywnie z internetu.
12. W marketingu Twojej firmy najważniejsze jest co i jak: zgodność koncepcji, uwzględnienie potrzeb i oczekiwań klienta, prawidłowe ustalenie ceny i dopasowanie do możliwości finansowych firmy.
13. W marketingu nie ma prawd oczywistych, o wszystkim decyduje klient i to co chce usłyszeć.
14. Wykorzystuj tylko te narzędzia, które pasują do klienta, stosuj ich kombinację, nie zapominając, że  to Twój klient decyduje, gdzie się reklamujesz.
15. Bez internetu ani rusz: dobra i aktualna strona WWW jest Twoją wizytówką. Wykup własne domeny, załóż bloga, buduj bazę klientów, korzystaj z emaili i portali z bezpłatnymi ogłoszeniami.
16. Współpracuj z innymi przedsiębiorcami, np.: barter, promocja wzajemna, outsourcing.
17. Znudzony klient to stracony klient.
18. Plan marketingowy: najpierw ustal co chcesz powiedzieć klientowi, później opracuj jak tę informację przekażesz,
19. Działaj na wszystkich frontach, to zwiększy Twoje szanse. Organizuj konkursy dla klientów, zdobądź referencje i wykorzystuj je, zbuduj system reklamacyjny, kontroluj konkurencję. Dbaj o pracowników, współpracowników i dostawców,
20. Nie przestawaj wdrażać akcji marketingowej, kiedy firma ma się dobrze. Jak nadejdą kłopoty to będzie za późno.

Małe jest piękne
20 kluczowych wskazówek, jakie wymieniłem powyżej, mogą być zastosowane przez każdego pasjonata dla rozwoju własnego biznesu. Książka zawiera o wiele więcej istotnych informacji, niż te wybrane i opisane na łamach mojego bloga marketingowego, dlatego z czystym sercem polecam jej lekturę każdemu. Powinni zapoznać się z nią zwłaszcza Ci rozważający otworzenie własnej działalności oraz początkujący przedsiębiorcy, którym brakuje marketingowego wykształcenia. Nie jesteś do końca przekonany, że marketing to coś dla Ciebie i Twojej firmy? Sięgnij po książkę Gabrieli Antczak i nie zapominaj, że wprawdzie to duży może więcej, ale za to małe jest piękne…

Jedyna niedoskonałość poradnika „Mali mogą więcej” to pominięcie tematu związanego z tworzeniem przez przedsiębiorców baz danych oraz zasad ich wykorzystywania w marketingu (np.: konieczność uzyskania zgody na przetwarzanie danych do celów marketingowych). Autorka pomija milczeniem rygorystyczne przepisy ustawy o ochronie danych osobowych.

PS. książkę wydało wydawnictwo internetowe Placet, cena – 25 zł.
Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.