Przegląd marketingowy #1 – strategia, trendy, marketing w małej firmie i startupie

Wakacje i lato dobiegły końca. Dzieciaki wróciły do żłobka i przedszkola, a ja do firmy i pisania. Od września startuję więc z nowym newsletterem. W „Przeglądzie marketingowym”, jaki zamierzam wypuszczać co 2 tygodnie, znajdziecie najciekawsze materiały o strategii, trendach i marketingu w małej firmie i startupie. Na dzień dobry mam dla Was m.in.: fajną prezkę o silnej marce konsumenckiej jako narzędziu minimalizacji ryzyka, tekst o 20 sposobach na bycie lepszym strategiem, raport o polskim ekosystemie startupowym oraz artykuł o prof. Byronie Sharpie i jego (już nie takiej nowej) koncepcji, która podważa założenia marketingu segmentacyjnego.


1. „Silna marka konsumencka jako narzędzie minimalizacji ryzyka”, Jakub Żołnowski

Ciekawa prezka Jakuba Żołnowskiego, stratega z agencji Melting Pot o strategii budowania marek konsumenckich (na przykładzie kilku marek z FMCG). Widać duży wpływ zdobywających coraz większą popularność koncepcji prof. Byrona Sharpa (więcej na jego temat w dalszej części tekstu).



2. „20 ways to become a better strategist”, Doug Kleeman
Obszerny artykuł Douga Kleemana, stratega z Big Spaceship o 20 rekomendowanych sposobach, które pozwalają zostać lepszym strategiem. Moje ulubione to… medytacja i spacer.

3. „Raport Polskie Startupy 2017”, Fundacja Startup Poland
Trzecia odsłona największego badania sektora technologicznego w Polsce. Raport stara się odpowiedzieć na najważniejsze pytania: Kto tworzy startupy? Co robią polskie startupy? Jak zarabiają i jak się finansują? Jak się rozwijają i czego potrzebują? Jak globalne są polskie startupy? Czy i kogo zatrudniają startupy? Czy są innowacyjne? Jak wygląda przedsiębiorczość startupowa w różnych regionach Polski? Lektura obowiązkowa dla wszystkich interesujących się ekosystemem startupowym w Polsce (czytam, bo sporo moich klientów to właśnie startupy). Najbardziej cieszy mnie, że w raporcie dostrzeżono w końcu spory skok Lublina (gdzie mieszkam i pracuję na co dzień).

4. „Small Businesses Are Investing in Tech and Marketing to Grow in 2017”, AMA – Marketing News
Interesujące badanie z rynku amerykańskiego (raport G2 Crowd). Większość małych firm planuje tam w 2017 r. znaczące inwestycje w nowe technologie oraz marketing, tak by zwiększyć swoje szanse w walce z gigantami. Ciekawe czy to tylko deklaracje czy już rzeczywistość? Z chęcią zobaczyłbym również podobne dane z rynku polskiego.

5. „Byron Sharp – czy marketing, jaki znamy, odchodzi do przeszłości?”, Michał Medowski
Poznajcie człowieka, którego koncepcja kwestionująca marketing segmentacyjny, zyskuje coraz większą popularność na całym świecie. Polecam lekturę tekstu Michała Medowskiego, który ukazał się na blogu firmy Questus. Rzućcie również koniecznie okiem na abstrakt książki Sharpa „How brands grow”.



6. „Growth Hacking: Strategies & Tactics Learned Studying 77 Hyper-Growth Companies”, Robbie Richards
Fajne zestawienie sprytnych „haków na wzrost” stosowanych przez 77 firm i startupów. Jeżeli chcecie zrozumieć o co chodzi w prawdziwym growth hackingu, warto przeczytać. Kiedyś uważałem, że to klasyczny buzzword, ale po wgłębieniu się w temat, zmieniłem zdanie.

Jak Wam się podoba pierwsze zestawienie marketingowe? Jeżeli chcecie dostawać e-mailowe powiadomienie o kolejnych „Przeglądach Marketingowych”, zapiszcie się do newslettera (planuję wydawać go co 2 tygodnie, formularz znajdziecie poniżej). Jak zawsze czekam też na Wasze komentarze, zarówno tutaj jak i na Facebooku. Wszelkie opinie, także te krytyczne, mile widziane!

Do usłyszenia za 2 tygodnie!

Logo Jacek Lipski

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Podobne wpisy:

  1. Hotel „W Krainie Alicji” z Nałęczowa robi to dobrze. Marketing w małej firmie i startupie #1
  2. Subiektywny przegląd wydarzeń #1. Internety, marketing, popkultura, sport, polityka i styl życia.
  3. Subiektywny przegląd wydarzeń #3. Internety, marketing, popkultura, sport, polityka i styl życia.
  4. Subiektywny przegląd wydarzeń #2. Internety, marketing, popkultura, sport, polityka i styl życia.
  5. Marketingowiec starej daty w startupie

Jacek Lipski

Ekspert ds. strategii marketingowych dla MŚP w B&L Consulting. Mentor w AIP Lublin oraz współautor e-booka "Lubelskie Startupy 2015". Poprzednio Social Media & Account Manager w agencji reklamowej Vena Art, specjalista ds. komunikacji marketingowej w Żagiel S.A, oraz asystent ds. komunikacji wewnętrznej w Vattenfall Distribution Poland. Po godzinach pasjonat "creative writing", polskich kryminałów i koszykówki.