Youth MediaLab Lublin 2016

Finał drugiej edycji „YouthMediaLab Lublin 2016”

Interaktywna mapa nietypowych lubelskich „miejscówek”. Kampania społeczna walcząca z tradycyjnym podziałem zawodów na męskie i żeńskie. Portal z najciekawszymi wydarzeniami kulturalnymi w Lublinie dla młodzieży. Gra zachęcająca do podejmowania ryzyka w życiu. Narzędzie do oznaczania miejsc przeznaczonych na bagaż w komunikacji miejskiej. Te wszystkie projekty stworzyły dzieciaki z lubelskich gimnazjów oraz liceów, a światło dzienne ujrzały w minioną środę (23 listopada), w trakcie Wielkiego Finału wydarzenia, które z ramienia Warsztatów Kultury koordynowałem już drugi raz w tym roku. Jesteście ciekawi, który z projektów zyskał uznanie jury i zwyciężył w „Youth MediaLab Lublin 2016” vol. II?


W poprzedniej edycji (kwiecień i maj br.) pierwsze miejsce zajął projekt gry miejskiej promującej czytelnictwo autorstwa Michała Prusa, Mileny Smyl oraz Patrycji Jasiurskiej. W obecnej, którą razem z Agnieszką Wojciechowską z Warsztatów Kultury odpaliliśmy na początku października, zasady gry były podobne. 29 uczestników z lubelskich gimnazjów oraz liceów, podzielonych przez nas na 5 grup (na bazie testów psychologicznych Belbina) najpierw zdobywało wiedzę z zakresu social media marketingu i prezentacji publicznych (moje warsztaty), programowania w Arduino (Łukasz Warowny), obsługi drukarki 3D (Robert Wciseł) oraz podstaw fotografii i montażu filmów (Grzegorz Adamczuk), a następnie opracowywało własne projekty medialabowe związane z Lublinem.

Po niespełna 2 miesiącach wytężonej pracy uczestnicy mieli okazję zaprezentować swoje projekty w trakcie Wielkiego Finału, gdzie oceniało je jury w składzie:
1. Anna Nakonieczna – Koordynatorka Pracy Programowo – Organizacyjnej
2. Agnieszka Wojciechowska – Kierownik Pracowni Rozwoju Kompetencji Kadr Kultury; Dyrektor Programowy Festiwalu Wschód Kultury – Inne Brzmienia
3. Katarzyna Pudło – koordynator programu Wolontariusz Kultury
4. Joanna Wawiórka – Kamieniecka – koordynator Nocy Kultury
5. Moja (nie)skromna osoba

Pod uwagę braliśmy takie kryteria jak m.in. „medialabowość” projektów, ich wagę społeczną, użyteczność, rozwojowość, stopień zaawansowania prac” i sposób prezentacji. Walka, podobnie jak w poprzedniej edycji, była niezwykle zacięta. Pod koniec maja o zwycięstwie zadecydował 1 pkt., a tym razem różnica pomiędzy pierwszym a drugim zespołem wyniosła 3 pkt. Końcowa kolejność nie jest może specjalnie istotna, ale z kronikarskiego obowiązku muszę ją podać. Najważniejsze było jednak to, że każdy zespół skończył MediaLab w pełnym składzie i „dowiózł” projekt do końca. Dzieciaki  stworzyły naprawdę fantastyczne rzeczy, dlatego też koniecznie muszę się nimi pochwalić (bądź co bądź dołożyłem do każdego z ich projektów bardzo malutką cegiełkę).


Interaktywna mapa nietypowych lubelskich „miejscówek” – miejsce I
Zespół: Paula Paluch, Julia Barczuk, Weronika Skoczylas, Olgierd Fryza oraz Mateusz Dzieciuch
Link do Google Maps z „miejscówkami”
Link do fan page’a „Odkryj w Lublinie

Youth MediaLab Lublin 2016 vol. IITeam pod kierunkiem Julii Barczuk opracował własną mapę interaktywną z rekomendacją nietypowych miejsc na mapie Lublina, gdzie można fajnie spędzić czas (np. Kawiarnia „Miłość”, skwer przed Teatrem Andersena skąd można podziwiać panoramę Lublina) zamiast iść jak zawsze do któregoś z centrów handlowych. Na dzień dobry zespół stworzył wizytówki 8 miejsc, wzbogacają je własnymi filmami video oraz galeriami zdjęć. W planach jest możliwość powiększenia mapy o kolejne wizytówki zgłaszane przez lublinian. Celem projektu jest pokazanie mieszkańcom i turystom Lublina od mniej znanej strony, o której nie można przeczytać w żadnych przewodnikach.


Filmik promujący projekt „Odkryj w Lublinie”:

Bardzo dojrzały projekt, do tego świetnie zaprezentowany w trakcie Wielkiego Finału (cieszę się, że ktoś słuchał uważnie mojego ględzenia o storytellingu w trakcie poprzednich warsztatów).


Kampania społeczna walcząca z tradycyjnym podziałem zawodów na męskie i żeńskie – miejsce II
Zespół: Antoni Pietryga, Stanisław Falenta, Krzysztof Jastrzębski, Magda Sobiesiak oraz Olga Bastrowska
Link do fan page’a „Pokoloruj swoje życie”

Youth MediaLab Lublin 2016 vol. II
Wiele dzieci rezygnuje z wykonywania wymarzonych zawodów z powodu stereotypowych przeświadczeń swoich rodziców. Edukacyjna kampania „Pokoloruj swoje życie” ma temu przeciwdziałać. Obejrzyjcie spot, a przekonacie się dlaczego projekt było o włos od zwycięstwa w jesiennej edycji Youth MediaLab Lublin.

Spot kampanii:

Projekt ulotki:


Portal z najciekawszymi wydarzeniami kulturalnymi w Lublinie dla młodzieży – miejsce III

Zespół: Kasia Witczak, Julia Aftyka, Bartosz Pawłowski, Wiktoria Zagozdon, Rafał Gawrylak oraz Michal Karasek
Link do portalu LubLublin
Link do fan page’a LubLublin

Grupa pod przewodnictwem Rafała Gawrylaka (który zdobył nagrodę dla najbardziej aktywnego uczestnika Youth MediaLab Lublin vol. II) opracowała projekt portalu z najciekawszymi wydarzeniami kulturalnymi w Lublinie. Portal jest przeznaczony dla młodzieży i umożliwia także samodzielne dodawanie wydarzeń. Oprócz portalu zespół zaprojektował również „wyświetlacz wydarzeń” (do ustawienia w okolicy Bramy Krakowskiej), gdzie miałyby być wyświetlane zapowiedzi najpopularniejszych wydarzeń tygodnia.

Projekt „wyświetlacza wydarzeń” do ustawienia w przestrzeni miejskiej:


Gra zachęcająca ludzi do podejmowania ryzyka w życiu – miejsce IV

Zespół: Dominika Wójcik. Łucja Pietryga, Alicja Sadowska, Kasia Zacharewicz, Artur Ohanesyan oraz Jan Bylina
Link do strony projektu Ryzyko 2.0
Link do pierwszego zadania w grze (kod QR)

Gra jest odpowiedzią na problem, z którym boryka się wielu nastolatków i dorosłych, a mianowicie obawy przed podejmowaniem odważnych decyzji. Pozwala „wytrenować decyzyjność” w warunkach testowych. Można w nią zagrać sprawdzając na mapie lokalizację kolejnych punktów z zadaniami do wykonania, a następnie skanując na miejscu kody QR i odpowiadając szybko na pytanie.

Spot promujący grę:


Narzędzie do oznaczania miejsc przeznaczonych na bagaż w komunikacji miejskiej – miejsce V

Zespół: Adrianna Smoleń, Weronika Gola, Marcelina Borowiec, Szymon Majka, Michał Gronowski oraz Paulina Renc

Youth MediaLab Lublin 2016

Grupa opracowała zespół specjalnych oznakowań wskazujących w komunikacji miejskiej przestrzenie, gdzie można zostawić swój bagaż, tak by nie przeszkadzał innym pasażerom. Oprócz oznakowań powstał również projekt plakatu.

Galeria projektów:



To i owo finałowo

Podsumowując poprzednią edycję napisałem, że to był „zdecydowanie najfajniejszy projekt, jaki realizowałem w tym roku”. Byłem w błędzie. Druga edycja MediaLabu dla dzieciaków dała mi równie wiele, jeżeli nawet nie więcej, satysfakcji. Utwierdziła mnie w przekonaniu, że dokonania poprzedniej grupy nie były przypadkiem. To pokolenie ma naprawdę szansę i ogromny potencjał, by popchnąć ten kraj do przodu. Założę się, że przynajmniej część z dzieciaków, z który miałem przyjemność pracować, dokona w swoim życiu rzeczy wielkich. Fajnie było móc ich poznać. Mam nadzieję, że dostarczyłem im przynajmniej odrobinę inspiracji na przyszłość. Bo oni mi na pewno, za co dziękuję każdemu z osobna.

Pozdrawiam

Logo Jacek Lipski

Ps. zdjęcie główne pochodzi z profilu Warsztatów Kultury na Instagramie i jest autorstwa Mikołaja Kowalczyka (któremu rzecz jasna bardzo dziękuję za pomoc w ogarnięciu całego projektu).

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Podobne wpisy:

  1. Finał „YouthMediaLab Lublin 2016”
  2. Wywiad ze zwycięzcami pierwszej edycji „Youth MediaLab Lublin”
  3. 5 powodów dla których Lublin powinien zostać Europejską Stolicą Kultury 2016! Oraz 5 powodów dlaczego Lublin ESK nie został…
  4. Pomóżcie mi wygrać MediaLab Lublin Battle
  5.  MediaLab Lublin Battle – pierwsze starcie

Jacek Lipski

Ekspert ds. strategii marketingowych dla MŚP w B&L Consulting. Mentor w AIP Lublin oraz współautor e-booka "Lubelskie Startupy 2015". Poprzednio Social Media & Account Manager w agencji reklamowej Vena Art, specjalista ds. komunikacji marketingowej w Żagiel S.A, oraz asystent ds. komunikacji wewnętrznej w Vattenfall Distribution Poland. Po godzinach pasjonat "creative writing", polskich kryminałów i koszykówki.