Youth MediaLab Lublin

Finał „YouthMediaLab Lublin 2016”

Niespełna 20 uczestników, 5 warsztatów, 4 trenerów, 1,5 miesiąca fajnej zabawy i intensywnej pracy. Wszystko to, by poznać ideę „medialabową”, nauczyć się obsługi nowoczesnych narzędzi takich jak np. drukarka 3D, ogarnąć „media społecznościowe” i co najważniejsze – przygotować swój projekt. W dniu 18 maja dzieciaki z lubelskich gimnazjów oraz liceów prezentowały efekty swojej pracy w trakcie Wielkiego Finału Youth MediaLab Lublin czyli przedsięwzięcia organizowanego przez Warsztaty Kultury, które miałem okazję współtworzyć i koordynować. Jesteście ciekawi, jakie projekty powstały? Zapraszam do lektury relacji z finału.


Kilka słów o przebiegu „Youth MediaLab Lublin”

Jak pewnie pamiętacie, w zeszłym roku brałem udział w „MediaLabie dla dorosłych”. Perypetie mojego zespołu oraz pozostałych uczestników rywalizacji  relacjonowałem na blogu w serii postów o „MediaLab Lublin Battle”. Gdyby ktoś wówczas powiedział mi, że za kilka miesięcy zmienię stronę barykady i sam będę prowadził takie przedsięwzięcie, roześmiałbym się z tego jak z dobrego żartu. Cóż, jak widać „MediaLab” zmienia ludzi.

Na przełomie 2015 i 2016 roku rozpocząłem pierwsze rozmowy z Agnieszką Wojciechowską z Warsztatów Kultury i po długich rozmowach udało nam się wspólnie określić zakres nowego programu „medialabowego”. Nazwaliśmy go „Youth MediaLab Lublin 2016”, ponieważ był skierowany do uczniów klas III gimnazjum oraz licealistów z województwa lubelskiego. Pod koniec marca wystartowaliśmy z rekrutacją, a już 16 kwietnia powitaliśmy 25 uczestników na moim pierwszym warsztacie „MediaLab od podszewki czyli burze mózgów, projekty, prezki, social media & pozostałe internety”. Później przyszła pora na zajęcia z trenerami, których poznałem jeszcze w trakcie zeszłorocznej „MediaLab Lublin Battle” – Łukaszem Warownym („Programowanie z Arduino”), Grzegorzem Adamczykiem („Lutowanie i filmowanie”) oraz Robertem Wcisłem („Jak okiełznać drukarkę 3D i frezarkę CNC”). Tuż przed finałem, podzieleni na zespoły projektowe uczestnicy, mieli jeszcze dodatkowe zajęcia ze wszystkimi trenerami. W ich trakcie mieli okazję wspólnie popracować nad swoim projektami „medialabowymi”.


Czas na finał
Tydzień po ostatnim warsztacie spotkaliśmy się na Wielkim Finale, w pracowni Warsztatów Kultury na ul. Bernardyńskiej 11. Do końcowej rywalizacji stanęło w nim 5 zespołów. Każdy z nich, w trakcie 10 minutowej prezentacji miał za zadanie opowiedzieć (kluczowe słowo, bo zabroniłem korzystania z Power Pointa) o swoim projekcie oraz pokazać „MVP” (czyli prototyp lub ustalony wcześniej ze mną „minimalnie satysfakcjonujący” efekt pracy całej grupy).

Prezentowane koncepcje oceniało 5 osobowe jury w składzie Pan Grzegorz Rzepecki – dyrektor Warsztatów Kultury, Pani Joanna Wawiórka Kamieniecka – koordynatorka Nocy Kultury oraz Panie Emilia Kietlińska-Drozd i Katarzyna Pudło z Pracowni Rozwoju Kompetencji Kadr Kultury i moja (nie)skromna osoba. Pod uwagę braliśmy takie kryteria jak m.in. „medialabowość” projektów, ich wagę społeczną, użyteczność, rozwojowość, stopień zaawansowania prac” i sposób prezentacji. Walka pomiędzy zespołami była niezwykle zażarta. O zwycięstwie przesądził dokładnie 1 pkt., bo dokładnie o tyle pierwszy zespół pokonał drugą ekipę. Dzieciaki spisały się na medal, bo moim zdaniem większość z ich projektów, stworzona tak naprawdę w ciągu tygodnia, była na lepszym poziomie niż te, które wymyślili dorośli w ciągu 5-miesięcznego MediaLabu w zeszłym roku.


Projekty uczestników

Poznajcie teraz fantastyczne dzieciaki, z którymi miałem okazję pracować przez 1,5 miesiąca. Koniecznie muszę Wam także pokazać ich projekty. Poczytajcie, obejrzyjcie – naprawdę warto. Przedstawiam je w kolejności miejsc zajętych w Wielkim Finale, choć miało to zdecydowanie drugorzędne znaczenie. W tej edycji skreśliliśmy bowiem element grywalizacji na rzecz edukacji oraz kooperacji. Najważniejsze było to co uczestnicy wyniosą z naszych zajęć oraz „dowiezienie projektu do końca” w ustalonym wspólnie zakresie. Jak mówią – lepszy projekt zrealizowany niż ten perfekcyjnie wyglądający na kartce papieru albo slajdach Power Pointa.


Gra miejska promująca czytelnictwo
Youth MediaLab Lublin
Michał Prus, Milena Smyl oraz Patrycja Jasiurska, pracowali w najmniejszej grupie (2 osoby wycofały się w trakcie), co jednak nie przeszkodziło im w wygraniu Wielkiego Finału. Przygotowali projekt gry miejskiej promującej w Lublinie czytelnictwo książek.

Na czym polega gra? W dużym skrócie – uczestnik rusza w miasto ze smartfonem w ręku. Ma za zadanie odszukać kody QR ukryte w popularnych punktach związanych z „bookcrosingiem” oraz odpowiadać na ukryte pod nimi pytania tworzące rodzaj psychotestu. Po przejściu całej trasy, na podstawie udzielonych odpowiedzi, otrzymuje rekomendacje 3 książek, które powinien przeczytać wraz ze wskazaniem bibliotek, w których mógłbym je wypożyczyć.

Projekt gry miejskiej – galeria zdjęć:

Naprawdę oryginalny pomysł i jeszcze lepsza finałowa prezentacja z ciekawym „story” (do tego na 3 głosy). Gratulacje za kreatywność, a także za determinację. Michał Prus dojeżdżał na warsztaty „medialabowe” z Chełma, gdzie na co dzień mieszka i chodzi do liceum.


Kosz na śmieci ułatwiający segregację odpadów
Youth MediaLab Lublin
Tylko jeden punkt dzielił grupę w składzie Mateusz Mazur, Adrianna Gręda, Olga Jacniacka, Maciej Sadowski oraz Ania Overko od wyrównania wyniku zwycięskiej grupy. Wykorzystując 3 zestawy Arduino zespół opracował działający prototyp urządzania, które miało zachęcić dzieciaki do segregowania śmieci oraz ułatwić im wybór odpowiedniego pojemnika.
W jaki sposób powstawał projekt? Jak grupa podeszła do zbadania problemu? Obejrzyjcie zdjęcie oraz materiał filmowy. Do końcowego sukcesu zabrakło naprawdę niewiele. U mnie grupa zdobyła maksymalną liczbę punktów, podobnie jak zwycięzcy programu.

Prototyp kosza na śmieci:
Youth MediaLab Lublin

Filmowa relacja:


„SafeBox”

Youth MediaLab Lublin
Basia Rosiak, Aleksandra Zalewska, Andrzej Karczmarski, Katarzyna Karczmarz i Vladyslaw Moisieienkov pracowali nad urządzeniem, które miało wspomagać ludzi w ich walce z uzależnieniem od telefonu i mediów społecznościowych. W trakcie finałowej prezentacji pokazali działający prototyp, który wykorzystywał m.in. Arduino. Zasada działania urządzenia jest prosta. Otwierasz, wrzucasz do środka telefon, zamykasz pokrywę, ustawiasz czas (np. 60 min.) i na dokładnie tak długo jesteś odcięty od „rozpraszacza uwagi”.  W trakcie dyskusji z jury wpadliśmy na kilka alternatywnych sposób na wykorzystanie „SafeBox” np. można by w nim chować słodycze lub pilota do telewizora.

Projekt „SafeBox” – galeria zdjęć:

W tej grupie wyrazy uznania dla Basi Rosiak, która na zajęcia dojeżdżała aż z Zamościa.


Podręczna instrukcja pierwszej pomocy

Youth MediaLab Lublin
Zespół w składzie Jan Derdziak, Anna Mendykowska, Weronika Pypa oraz Antoni Kołodziejek przygotował super poręczną ulotkę zawierającą najważniejsze informacje dotyczące pierwszej pomocy. Ulotka mieści się w portfelu i ma pełnić formę „szybkiego przypominacza” w sytuacji kryzysowej.

 

 

Projekt ulotki – galeria zdjęć:


Badanie postrzegania ludzi niewierzących
Karolina Basak, Katarzyna Lendzion, Michał Zwierz, Aleksandra Grzybek oraz Grzegorz Wojcieszczuk podjęli się niełatwego zadania. Przygotowanie i przeprowadzenie badania jakościowego to twardy orzech do zgryzienia. Dobór ankietowanych, formułowanie pytań, analiza oraz interpretacja wyników to tylko przykładowe kwestie, na których można się w takim projekcie „wyłożyć”. W tym wypadku „badacze” poradzili sobie jednak całkiem nieźle, do tego nagrywając i prezentując przed jury materiał filmowy z najciekawszymi odpowiedziami ankietowanych.


Małe podsumowanie

Zdecydowanie najfajniejszy projekt, jaki realizowałem w tym roku, dobiegł końca. Praca z tą grupą super ambitnych i kreatywnych dzieciaków pozwoliła mi zupełnie inaczej spojrzeć na pokolenie „Z”, do którego byłem do tej pory nastawiony sceptycznie. Wystarczyło jednak 1,5 miesiąca, bym diametralnie zmienił opinię. Teraz uważam się za szczęściarza, że mogłem ich poznać, a także służyć wiedzą, radą oraz inspiracją. Świat, którym stworzą w swoim dorosłym życiu, na pewno będzie lepszym miejscem niż ten, który buduje moje pokolenie.

Logo Jacek Lipski

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Podobne wpisy:

  1. Pomóżcie mi wygrać MediaLab Lublin Battle
  2. 5 powodów dla których Lublin powinien zostać Europejską Stolicą Kultury 2016! Oraz 5 powodów dlaczego Lublin ESK nie został…
  3. Jak powstawał projekt medialabowy “Check-In-Lublin”?
  4. Rozkręcam Youth MediaLab Lublin dla gimnazjalistów i licealistów
  5.  MediaLab Lublin Battle – pierwsze starcie

Jacek Lipski

Ekspert ds. strategii marketingowych dla MŚP w B&L Consulting. Mentor w AIP Lublin oraz współautor e-booka "Lubelskie Startupy 2015". Poprzednio Social Media & Account Manager w agencji reklamowej Vena Art, specjalista ds. komunikacji marketingowej w Żagiel S.A, oraz asystent ds. komunikacji wewnętrznej w Vattenfall Distribution Poland. Po godzinach pasjonat "creative writing", polskich kryminałów i koszykówki.