Watify Lublin

KonfoNotka #1 – Watify Lublin, 9 czerwca 2015 r.

Często włóczę się po lubelskich konferencjach, warsztatach i prelekcjach marketingowych, social mediowych oraz tych spod znaku IT & Startups. Zawsze robię mnóstwo notatek, niestety przeważnie wrzucam je do szuflady i zapominam na zawsze. Tym razem odgrzebałem stary notes i powziąłem solidne postanowienie. Od teraz będę regularnie wrzucał najciekawsze notatki na blog. Zaczynam od nadrobienia zaległości czyli kilku słów o czerwcowym spotkaniu Watify Lublin.

 

Idea Watify
Zanim napiszę o czym była mowa na spotkaniu wyjaśnię o co chodzi z Watify. Przyznam szczerze, że zanim dostałem informację prasową z Lubelskiego Parku Naukowo-Technologicznego (Organizator), nigdy wcześniej nie słyszałem o tej idei.

Watify

Na oficjalnej stronie internetowej przeczytałem, że „Watify jest inicjatywą non-for-profit, prowadzoną przez Komisję Europejską, w której szereg przedsiębiorców, podczas kilku sesji, wyjaśnia, w jaki sposób rozwiali swoje wątpliwości, gdy rozpoczynali działalność lub starali się przestawić na technologię cyfrową. Dlaczego? Ponieważ każdy ma wątpliwości zanim założy firmę lub zastosuje w niej technologię cyfrową. Zawsze znajdzie się tysiące powodów, żeby tego nie robić. Dlatego wątpliwości nie są powodem do poddania się. Okazuje się, że jest wprost przeciwnie – są pomocne; wskazują właściwy kierunek i podpowiadają właściwe pytania”.

Pozostałe wątpliwości wyjaśnił krótki materiał video:


Lubelskie spotkanie Watify

Spotkanie w Lubelskim Parku Naukowo-Technologicznym moderowali Tomasz Jabłoński oraz Damian Strzelczyk ze Startup Academy. Moderatorzy otworzyli wydarzenie prezentacją na temat „Startup bez budżetu – jak przetestować pomysł na biznes i pozyskać kapitał na jego rozwój”. Następnie przyszedł czas na dyskusję panelową, w której uczestniczyli Krzysztof Chełpiński (założyciel STB24), Andrzej Jachim (współzałożyciel agencji Vena Art, w której pracuję) oraz Paweł Kurek (twórca Meblobranie.pl). Na końcu był tradycyjny czas na pytania (Watify Doubt Session) oraz networking.


KonfoNotatki z Watify Lublin

Co ciekawego odnalazłem w swoich zapiskach ze spotkania? Najwięcej „mięska” pochodzi z prezki moderatorów ze Startup Academy.

1. Metodologia Lean Startup, Eric Ries (wiedza do uzupełnienia)
2. „Startup nie jest mniejszą wersją dużej korporacji”.
3. Najczęstsze wymówki niedoszłych przedsiębiorców:
– nie mam czasu,
– nie mam pieniędzy,
– nie mam pomysłu na biznes.
3. „Pomysł na biznes jest wart 1 zł + VAT, dopóki nie zaczniesz go realizować”.
4. Najczęstsze błędy startupów:
– Przywiązywanie się do daty premiery rynkowej i trzymanie wszystkiego w tajemnicy do tej chwili.
– Poddanie się po pierwszych problemach z brakiem sprzedaży.
5. Jak unikać najczęstszych błędów startupów?
– „Get out of the building” (weryfikuj pomysły u klientów)
– „Buduj MVP” (minimalnie satysfakcjonujący produkt).
– „Build – Measure – Learn”.
– „If you cannot fail, you cannot learn”.
– “Przetestuj pomysł”.
– „Nie unikaj pivotów” (zmiana strategii).
– Finansowanie na pierwszym etapie rozwoju startupu? 4 x F czyli Family, Friends, Founders, Fools.
6. Biznes uczy pokory. Nie da się podejmować wyłącznie dobrych decyzji.
7. Najlepsze pomysły na biznes pochodzą od klientów.
8. Jak szukać pomysłów na biznes? Podglądamy większych. Patrzymy zagranicę. Próbujemy dostrzec, czego wielcy nie potrafią robić, a my możemy robić to lepiej, szybciej lub taniej.

Watify Lublin

Najważniejsze rzeczy, jakich się dowiedziałem na Watify Lublin? Po pierwsze, w jaki sposób można przetestować zainteresowanie potencjalnych klientów produktem, gdy jeszcze nie masz produktu. Można to ogarnąć na wiele sposobów np. prostym landing pagem z formularzem rejestracyjnym (vide początki Dropboxu i wywołanie decyzji zakupowej), prostą makietą aplikacji mobilnej przygotowanej w systemie landingi.pl, „fake testing” w Google Adwords lub Facebook Ads (sprawdzamy czy ludzie będą klikać).

Po drugie, ile zajmuje przejście pętli Pomysł – Tworzenie – Produkt – Dane – Uczenie się – Pomysł (ewentualny pivot). Min. czas to 6 miesięcy, choć w przypadku startupów z reguły zajmuje znacznie dłużej. Rzecz jasna naszym celem powinno być max. skracanie czasu pomiędzy kolejnymi pivotami.


Wnioski końcowe?
Watify Lublin to jedno ze spotkań, do których nie byłem specjalnie przekonany na wstępie, ale na finiszu potrafiły mnie bardzo pozytywnie zaskoczyć. Warto było zajrzeć i posłuchać, zwłaszcza dyskusji panelowej. Jeżeli będzie kolejna edycja w Lublinie, na pewno zajrzę.


O Watify Lublin pisałem ja, bloger II klasy – Jacek Lipski

 

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Podobne wpisy:

  1. 5 powodów dla których Lublin powinien zostać Europejską Stolicą Kultury 2016! Oraz 5 powodów dlaczego Lublin ESK nie został…

Jacek Lipski

Ekspert ds. strategii marketingowych dla MŚP w B&L Consulting. Mentor w AIP Lublin oraz współautor e-booka "Lubelskie Startupy 2015". Poprzednio Social Media & Account Manager w agencji reklamowej Vena Art, specjalista ds. komunikacji marketingowej w Żagiel S.A, oraz asystent ds. komunikacji wewnętrznej w Vattenfall Distribution Poland. Po godzinach pasjonat "creative writing", polskich kryminałów i koszykówki.