Marketerze dbaj o swój rozwój

Marketerze, dbaj o swój rozwój

Prof. Kotler powiedział kiedyś do swojego rozmówcy, że „teorii marketingu nauczy go w jeden wieczór, ale marketerem będzie stawał się całe życie”. Trudno nie zgodzić się z tym stwierdzeniem. Konieczność samodoskonalenia wynika po części z praktycznego charakteru zawodu, ale również z nieustannych zmian zachodzących w obszarach wiedzy wpływających na marketing. By nie pozostać w tyle, dobry marketer musi być nastawiony na ciągłe podnoszenie wiedzy i kompetencji zawodowych. Wbrew pozorom nie musi to kosztować milion dolarów. Czasem wystarczy tylko dobrze poszperać w internecie.     


O edukacji marketera słów kilka    
W necie oraz w świecie off-line znajdziemy olbrzymią ilość materiałów oraz okazji na poszerzenie wiedzy bez ponoszenia żadnych kosztów (inwestujemy tylko swój czas).

Do wyboru mamy m.in.: kursy internetowe (w tym MOOC’s), magazyny internetowe (np. „Marketing i Biznes”, „Marketing Progress”), branżowe media i blogi (np. „Nowy Marketing”, „Marketing przy Kawie”, blog „Marketing XXI wieku”), specjalistyczne materiały (np. raporty, infografiki, case studies, webinary) oraz wydarzenia off-line’owe (np. szkolenia, warsztaty, konferencje). Wartościowej lektury, formalnej edukacji, a przede wszystkim praktyki zawodowej na pewno nie zastąpią, ale mogą stać się ich cennym uzupełnieniem. Oczywiście, jeżeli podejdziemy do tego z głową!

Dla wszystkich poszukujących dodatkowej wiedzy marketingowej mam 2 wskazówki. Pomogą one uniknąć błędów, które sam niejednokrotnie popełniałem.         
1. Skoncentrujcie się na zdobyciu wiedzy, której najbardziej potrzebujecie. Unikajcie nawet najciekawszych tematów, jeżeli nie wnoszą realnej wartości do Waszego życia zawodowego.
2. Polegajcie tylko na sprawdzonych źródłach. Nie wszystko co znajdziecie w internecie jest warte Waszego czasu oraz uwagi.        

Dzisiaj skoncentruję się na sprawdzonych źródłach kursów internetowych, które uważam za najlepszą (obok off-line’owych wydarzeń) formę uzupełniania wiedzy marketingowej.


Bezpłatne kursy internetowe   
Słyszeliście już o kursach typu MOOC (z ang. Massive Open Online Course)? To bezpłatne kursy internetowe prowadzone przez uczelnie z całego świata. Skorzystać z nich może każdy zainteresowany. Po ukończeniu kursu zazwyczaj można otrzymać oficjalne potwierdzenie uczestnictwa.  Jedyne ograniczenie to wymóg znajomości języka angielskiego (większość kursów jest prowadzonych w języku Szekspira).

Gdzie szukać najlepszych MOOC’s marketingowych?


Inne kursy internetowe

  • HubSpot Academy: program amerykańskiej firmy specjalizującej się w „inbound marketingu”. Obecnie można skorzystać z 2 rodzajów kursów certyfikujących: „Inbound Certification” oraz „HubSpot Design Certification”.
  • Akademia PARP: portal edukacyjny dla małych i średnich przedsiębiorstw z systemem bezpłatnych szkoleń internetowych. Oferuje mnóstwo szkoleń, ale zdecydowana większość z nich jest na poziomie podstawowym tj. dla osób rozpoczynających przygodę z danym tematem. Przykładowe szkolenia marketingowe: „Media społecznościowe w biznesie”, „Komunikacja marketingowa i public relations” oraz „E-commerce i marketing internetowy w MŚP.

Zastrzegam, że to jest tylko subiektywny wybór platform oraz kursów. W rzeczywistości jest ich znacznie więcej (np. Udemy, Future Learn, Stanford Online). Na potrzeby niniejszego artykułu starałem się wybrać tylko te, które miałem okazję zaliczyć lub chociaż krótko przetestować.

Zdecydowanie polecam Waszej uwadze kursy typu MOOC. To niepowtarzalna okazja, by choć przez chwilę zetknąć się z wykładowcami z najlepszych uczelni świata, a także by móc popracować w międzynarodowym środowisku (wspólne projekty i fora dyskusyjne dla uczestników kursów, itp.).


Artykuł ukazał się w czerwcowym numerze miesięcznika „Marketing & Biznes” (5 czerwca 2015 r.). 

Autor: bloger II klasy Jacek Lipski

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Podobne wpisy:

  1. Uważaj co czytasz Marketerze
  2. Marketerze, nie zaniedbuj witryny sklepowej!
  3. „Restauracje, pokażcie klientom swój produkt!”

Jacek Lipski

Ekspert ds. strategii marketingowych dla MŚP w B&L Consulting. Mentor w AIP Lublin oraz współautor e-booka "Lubelskie Startupy 2015". Poprzednio Social Media & Account Manager w agencji reklamowej Vena Art, specjalista ds. komunikacji marketingowej w Żagiel S.A, oraz asystent ds. komunikacji wewnętrznej w Vattenfall Distribution Poland. Po godzinach pasjonat "creative writing", polskich kryminałów i koszykówki.