Merytorycznie o marketingu

MoM #3 czyli parę słów o lubelskim spotkaniu „Merytorycznie o Marketingu”

Na pierwsze dwa spotkania lubelskich marketingowców nie dotarłem z różnych względów. Tym razem postawiłem sobie za punkt honoru, że na pewno wezmę udział. Słowa dotrzymałem, dlatego dzisiaj mogę podzielić się z Wami wrażeniami ze spotkania. Jak wypadły prelekcje Kamili Węglarskiej, Tomasza Kuryło oraz Justyny Piesiewicz? Wszystkiego dowiecie się już za chwilę.


Trzecie spotkanie dla merytorycznych marketingowców z Lublina odbyło się w jednej z sal konferencyjnych Targów Lublin SA. Tak na oko, choć mogę się nie mylić bo nigdy nie byłem dobry w te klocki, wzięło w nim udział ok. 60 osób. Organizatorzy i Partnerzy zapewnili sporo niespodzianek (m.in. losowanie pakietów do Business Linku i karnetów na siłownię), więc pod tym względem nie miałem na co narzekać.

Nie oszukujmy się jednak. Nie chodzę na tego typu spotkania, by odebrać „gratisa” i pójść do domu. Po pierwsze, liczę na możliwość poznania fajnych i mocno merytorycznych osób z branży. Po drugie, na dużą dawkę inspiracji. Pierwszy cel zrealizowałem, drugi właściwie też, choć z jednym małym wyjątkiem.

Formuła spotkania jest następująca: start parę minut po 18:00, prezentacje trójki zaproszonych gości po mniej więcej 45 min. każda, po zakończeniu każdej z nich czas na pytania z sali.  Tak też było w minioną środę.

Merytorycznie o Marketingu


#BadaniaMarketingowe

Spotkanie rozpoczęło się od wystąpienia „Konsument w sieci” Kamili Węglarskiej, niezależnej konsultantki marketingowej z firmy Cultural Research.
Jak wyczytałem wcześniej na stronie wydarzenia prezentacja miała pomóc mi „odkryć sposoby badania konsumenta w sieci”. Ponadto „odpowiedzieć na pytania, jak wykorzystywać dane pochodzące z social media, a także w jaki sposób badania qualitative social media analysis, oparte na etnografii wirtualnej, szybko i skutecznie pozwalają na poznanie odczuć, wartości, którymi kierują się konsumenci oraz na wykrycie ewentualnych problemów związanych z produktem lub marką”. Niestety w tym wypadku obietnica pozostała nie spełniona.

Słaba prezentacja, wyłączyłem się po max. 10 minutach spotkania.
Prelegentce na pewno nie można odmówić dużej wiedzy, niemniej jednak nad umiejętnością jej „sprzedania” powinna mocno popracować. Za dużo akademickiego gadania, za mało „mięska” czyli konkretnej wiedzy w jaki sposób taki marketingowiec i niedoszły (lub były – niepotrzebne skreślić) „social media ninja” może skorzystać z badań, o których była mowa.


#AutentycznyMarketing

Po Kamili Węglarskiej na scenę wyszedł Tomasz Kuryło z lubelskiej agencji interaktywnej Enzo i jak dla mnie było to najlepsze wystąpienie wieczoru. Tomek mówił o potrzebie autentyczności w marketingu i o tym jak do niej dochodzić w działaniach biznesowych i marketingowych. Przyznam, że jego słowa bardzo mocno do mnie trafiły. Być może dlatego, że były mocno zbieżne z moimi przemyśleniami sprzed kilku miesięcy (pisałem o nich w tekście „Sens życia marketera – wersja Anno Domini 2015”).

Od jakiegoś czasu podzielam opinię Tomka o tym, że w naszym kraju marketerzy zbyt często powiększają swoimi działaniami przepaść pomiędzy rzeczywistością a wyobrażeniami. Remedium na to negatywne zjawisko może być droga do autentyczności, którą w swojej prezentacji starał się zarysować Tomek. Odnotowałem sobie kroki, jakie należy wykonać:

  • odkryj swoje „dlaczego” (ukłon w stronę koncepcji „Start with Why” Simona Sineka, które książkę pochłaniam w chwili obecnej),
  • „zaangażuj najbliższych współpracowników”,
  • „pokaż swoje wartości”,
  • „skup się na odbiorcy i jego doświadczeniach”,
  • „ustal przekaz według priorytetów”,
  • „zacznij żyć swoją historią”.

By dobrze zrozumieć przesłanie Tomka, musicie jeszcze obejrzeć (jeżeli jeszcze nie widzieliście) wystąpienie Simona Sineka na TEDx.


#MarketingWewnętrzny

Ostatnie wystąpienie środowego wieczoru należało do Justyny Piesiewicz z Warszawy. Krótki rzut na bio i trudno nie być pod wrażeniem:
– praktyk i doradca biznesowy z ponad 20-letnim staże,
– Wykładowca na studiach ExecutiveMBA – Akademia L. Koźmińskiego oraz SWPS,
prezes i założyciel IABC/Poland,
była Dyrektor Marketingu i PR Accreo Taxand,
– autorka artykułów i komentatorka w Communications World, Rzeczpospolita, Proto, Puls HR, Dziennik Gazeta Prawna,
– współautorka książki: „Problemy zarządzania współczesną firmą”.

Wystąpienie Justyny Piesiewicz pt. „Głuchy telefon” dotyczyło komunikacji w biznesie, a bardziej precyzyjnie – komunikacji wewnętrznej w organizacji. Bardzo wartościowa prezentacja, sporo skorzystałem, choć wiele poruszanych tematów (np. oszczędności na marketingu i komunikacji, od których zaczynają firmy, gdy są w kryzysie) zaskoczeniem dla mnie nie było. Miałem (nie)przyjemność pracować w firmie prowadzącej działania restrukturyzacyjne przez ładnych parę lat, więc napatrzyłem się za wszystkie czasy na podobne praktyki (zwłaszcza, że zajmowałem się tam również komunikacją wewnętrzną).

Jedyny minus wystąpienia to niezbyt eleganckie zachowanie prelegentki na samym jego początku. Stwierdzenie publiczne, że wszystko to co powiedzieli poprzedni prelegenci to bzdura, nie przypadło mi do gustu. Nie akceptuję takich zachowań, m.in. dlatego że „szlachectwo do czegoś jednak zobowiązuje”. Krytykowanie przedmówców w takiej formie to dla mnie faux pas.


MoM #3. Merytoryczny czy nie merytoryczny…

Zdecydowanie pierwsza wersja. Żałuję, że nie dotarłem na 2 poprzednie spotkania, dlatego kolejnych na pewno nie odpuszczę. Brawa dla Organizatorów i zapowiadam już swój udział w MoM#4, który zaplanowano na czerwiec.

Najważniejsza lekcja wyniesiona z majowego spotkania? Słowa Tomasza Kuryło – „w marketingu nie wszystko da się zmierzyć, dlatego czasem trzeba robić tak jak się czuje”. Choćby po to, by usłyszeć i zapamiętać te słowa warto było pojawić się na MoM#3.


Trzecie spotkanie z cyklu „Merytorycznie o Marketingu” relacjonowałem ja
– bloger II klasy, Jacek Lipski


Źródło zdjęcia:
strona MoM

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Podobne wpisy:

  1. LubCamp#3 czyli lubelskie spotkania branży IT. Kilka spóźnionych refleksji po spotkaniu.
  2. Let’s go Heat czyli słów kilka o video-trailerze rodem z NBA
  3. Hej, kto żyw na wybory – czyli o marketingu politycznym w wyborach samorządowych, część III
  4. Barwy kampanii czyli o marketingu politycznym w wyborach parlamentarnych, część II
  5. Hej, kto żyw na wybory – czyli o marketingu politycznym w wyborach samorządowych, część II

Jacek Lipski

Ekspert ds. strategii marketingowych dla MŚP w B&L Consulting. Mentor w AIP Lublin oraz współautor e-booka "Lubelskie Startupy 2015". Poprzednio Social Media & Account Manager w agencji reklamowej Vena Art, specjalista ds. komunikacji marketingowej w Żagiel S.A, oraz asystent ds. komunikacji wewnętrznej w Vattenfall Distribution Poland. Po godzinach pasjonat "creative writing", polskich kryminałów i koszykówki.