„Budowa i promocja biznesu w sieci i nie tylko” czyli warsztaty z Michałem Sadowskim – MediaLab Lublin Battle VIII

Data wpisu9 marca 2015 Ilość komentarzy0

„Medialabowe” warsztaty z trzecim z wielkiej trójki trenerów biznesowo-marketingowych zaliczone. Na początku Roman Łoziński przeorał nasze mózgi, później Paweł Tkaczyk „zgrywalizował” nasze projekty, a w minioną sobotę Michał Sadowski pokazał nam jak myśleć o biznesie oraz jego promocji w social media. 


O trenerze słów kilka
Kim jest Michał Sadowski? Pytanie raczej z gatunku retorycznych. W moich kręgach trudno byłoby znaleźć kogoś, kto nie słyszał o współtwórcy Brand24.

Na wszelki wypadek wrzucę jednak oficjalny biogram. Michał Sadowski – założyciel i Prezes Brand24 S.A. firmy zajmującej się monitoringiem Internetu i jednego z laureatów konkursu Aulery 2012 oraz Ekomersy 2012. Startup Founder of the Year w konkursie The Next Web Startup Awards 2013. Autor bestsellerowej książki „Rewolucja Social Media”. Programista i grafik. Bloger i komentator zjawisk związanych z internetem. Zdobywca nagrody miesięcznika „Brief” dla najbardziej kreatywnego przedsiębiorcy roku 2014. W wolnym czasie gitarzysta w zespole Band24.

Z blogersko-archiwistycznego obowiązku dodam, że Michał pojawiał się już 2 raz na moim blogu. Po raz pierwszy, gdy miałem okazję uczestniczyć w prezentacji „Dobre praktyki w tworzeniu projektów internetowych”, którą poprowadził razem z Karolem Wnukiewiczem w ramach LubCam#4 pod koniec lutego 2013 r. Po raz drugi, przy okazji recenzowania książki „Rewolucja Social Media”.

Michał kilka razy pojawiał się także na fan page’u mojego bloga, przeważnie wraz z nowym materiałem video Brand24 (mój ulubiony klip wrzucam poniżej).


Przedsiębiorczość wg Michała Sadowskiego
W minioną sobotę miałem okazję uczestniczyć w 8 godzinnych warsztatach „medialabowych” prowadzonych przez Michała. Warsztaty były podzielone na 3 bloki tematyczne. Na początku rozmawialiśmy o „robieniu internetów” oraz przedsiębiorczości, następnie przeskoczyliśmy do monitoringu sieci oraz wykorzystywaniu mediów społecznościowych, by na zakończenie przerobić część czysto sprzedażową.

Zacznijmy od najbardziej przedsiębiorczego modułu warsztatów. Co udało mi się podpatrzeć i zanotować?
1. Jeżeli chcesz ugrać dużo, musisz mierzyć wysoko. Nie da się trafić w dziesiątkę, mierząc w dwójkę.
2. Większość przedsiębiorców przecenia wartość pomysłu. Najważniejsza jest egzekucja.
3. W marketingu ważne jest ciągłe zaskakiwanie odbiorców.
4. Podejście typu „zróbmy darmowe narzędzie, które zdobędzie popularność, a kasa się znajdzie kiedyśtam” jest błędne.
5. Tworząc start-up myślmy od razu o budowaniu globalnego biznesu (nie skupiajmy się wyłącznie na rynku lokalnym).
6. W biznesie nawet Ci najwięksi zawsze mieli kiedyś pod górkę np. Skype był odrzucany przez inwestorów ponad 30 razy. Patrz: historia Briana Actona z WhatsApp.
7. „Ideas are easy. Implementation is hard” Guy Kawasaki
8. Najlepiej pójść do inwestora jak ma się pierwszy przychód z produktu/projektu, a jeszcze łatwiej znaleźć inwestora nie szukając go. Czasem sama kasa od inwestora nie jest najważniejsza, liczą się także inne rzeczy które możne wnieść do projektu (smart money).
9. Inwestorowi musisz pokazać potencjał Twojego biznesu oraz zarazić go wizją.
10. Co odróżnia kampanię udaną od nieudanej? Najczęściej szczegóły.


Monitoringu internetu oraz social media w służbie biznesu

W drugiej części warsztatów  zmieniliśmy tematykę na monitoring oraz marketing w social media oraz potestowaliśmy system Brand 24.

Oto krótki fragment moich zapisków oraz…najciekawszy slad z prezentacji Michała Sadowskiego (chyba powieszę sobie ten wykresik nad biurkiem).

MediaLab Lublin Battle 1. Data is new oil.
2. Zastosowanie monitoringu:
– badanie opinii dot. marek,
– wchodzenie w interakcję,
– włączanie się w dyskusję (kreowanie ambasadorów marki),
– monitorowanie fraz o potencjale sprzedażowym,
– wychwytywanie osób niezadowolonych z usług konkurencji,
– social sales i real time marketing.
3. Big data to temat coraz bardziej na topie w 2015 r. (idą w tym kierunku największe pieniądze).


Warsztat sprzedażowy

W ostatniej części warsztatów Michał zdradził nam nieco tajników sprzedażowanych stosowanych przez handlowców Brand24. Ten moduł był super ciekawy, niemniej jednak ze względu na prośbę Michała o dyskrecję nie będę ujawniał na blogu żadnych szczegółów. Powiem tylko, że ten kto nie dotarł na warsztaty, powinien naprawdę żałować.


„Medialabowe” video
Zanim przejdę do podsumowania wrzucam wybranych materiałów video prezentowanych na warsztatach przez Michała Sadowskiego. Michał przegotował ich znacznie więcej, ale nie chcę, by post miał kilometr długości, dlatego ograniczę się tylko do trzech.

1. “Our blades are fucking great” Dollar Shave Club

2. “Hashtag with Timberlake and Fallon”


3. Project Pizza

 

Ocena warsztatów
Właściwie nie ma się nad czym rozwodzić. Było zajebiście i kropka. Michał Sadowski zainspirował mnie do pomyślenia o własnym biznesie, a także do przemyślenia kilku kwestii związanych z customer care oraz działaniami w social media.

Na pewno muszę też przeczytać 2 książki rekomendowane przez Michała – „The hard thing about hard things” Bena Horowitza oraz „How to wind friends and influence people” Dayle’a Carnegie.  Jestem również wdzięczny za możliwość dłuższego potestowania Brand24 (wykorzystam możliwości systemu w „medialabowym” projekcie mojej grupy).


„Medialabową bitwę” nr VIII relacjonowałem ja

„bloger II klasy” – Jacek Lipski

Ps. maraton „medialabowych” warsztatów powoli zbliża się do końca. Za tydzień spotkanie z Dawidem Górnym, a w ostatnią sobotę marca najprawdopodobniej z Moniką Miłkowską z Mobee Dick. Obydwa zrelacjonuję na blogu.

Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.