„Grywalizacja” z Pawłem Tkaczykiem czyli warsztaty MediaLab Lublin Battle VI

Czy „medialabowe projekty”, które od kilku tygodni męczymy w lubelskiej bitwie, dają się grywalizować? „Batman” polskich mediów społecznościowych przekonał nas, że to jak najbardziej wykonalne, a co ważne – może dać naszym przedsięwzięciom super mocnego „kopa”.  Dzisiaj na blogu krótka relacja z sobotnich warsztatów „medialabowych” z Pawłem Tkaczykiem.


Kim jest Paweł Tkaczyk…

Pytanie z gatunku retorycznych, ale dla porządku wrzucam oficjalny biogram.

Paweł Tkaczyk MediaLab Lublin Battle

Ekspert nowoczesnego brandingu, praktyk social media, od ponad 10 lat pomaga firmom tworzyć silne marki dla ich produktów i usług. Autor dwóch bestsellerowych (1. miejsce na liście OnePress) książek marketingowych: „Zakamarki marki” oraz „Grywalizacja”. W kwietniu 2012 roku otrzymał tytuł Człowieka Roku Polskiego Marketingu (a „Zakamarki marki” tytuł Marketingowej Książki Roku) w ogólnopolskim plebiscycie Śląskiego Towarzystwa Marketingowego. Właściciel agencji brandingowej MIDEA, z którą tworzy projekty dla takich firm jak Agora (rebranding portalu Gazeta.pl i pod-marek), Diners Club czy Lukas Bank.

Od siebie dodam tylko, że dwa lata temu recenzowałem na blogu książkę Pawła Tkaczyka o grywalizacji, a w poprzednim roku zaliczyłem jego szkolenie z „Marketingu w mediach społecznościowych” na Infolii (b. pozytywne wrażenia).


„Grywalizacyjny” bitwa w Lublinie
Oficjalną prezentację trenera mamy za sobą, możemy iść dalej. Wspominałem już, że tematem sobotnich zajęć była grywalizacja.

W części wykładowej przerobiliśmy podstawy czyli psychologię poznawczą stojącą za ludzką motywacją, mechanizmy gier, konstrukcję pętli informacji zwrotnej oraz posłuchaliśmy „opowieści o jeżdżeniu na słoniu”. W trakcie warsztatów zajęliśmy się praktycznymi aspektami grywalizacji próbując wprowadzić je do naszych projektów. Nie zabrakło również czasu na kolejne zmiany w naszych projektach, bo pod wpływem konsultacji z Pawłem kilka grup (w tym również moja) zdecydowało się na mniejsze lub większe „pivoty”. O tym napiszę w podsumowaniu, teraz tradycyjny wyciąg z moich „medialabowych” notatek.


„Medialabowe notatki”

1. Grywalizacja
– Grywalizacja to narzędzie do opowiadania historii.
– Podstawowy mechanizm grywalizacji – pętla informacji zwrotnej. Wyzwanie – Informacja zwrotna – Nagroda (STRUKTURA FEEDBACK LOOP).
– Co chcesz od użytkowników, ale spodziewasz się, że będzie sprawiało im trudność? Jak może ubrać we frajdę te czynności?
– Wyzwanie musi być jasne, zerojedynkowe, bez wątpliwości czy się udało.
– Informacja zwrotna, im bardziej natychmiastowa, tym lepsza. Dobrze podana informacja zwrotna też jest nagrodą. Informacja zwrotna nie może być zbyt dokładna.
– Nagroda może być materialna, ale dużo lepiej jeżeli składa się z frajdy.
– DOBROWOLNOŚĆ: każdą aktywność da się zamienić w grę, wzbudzanie zainteresowania za pomocą reguł i fabuły (storytelling) albo za pomocą nagród.
Problem flow – jeżeli wyzywanie jest zbyt łatwe lub zbyt trudne, użytkownicy wypadają z FLOW.
– Rozwiązanie problemu flow – ASPEKTY WYZYWAŃ: Czas (zamelduj się o określonej godzinie), Miejsce (wrzuć fotki z określonej lokalizacji), Produkt (załóż lokatę i kup fundusz), Social (zrób fotkę, jak Twój przyjaciel zakłada fundusz).
– Problem gracza: nie wszyscy uczestnicy reagują tak samo na podobne wyzwania.
– Rozwiązywanie problemu gracza: Osiągnięcia wewnątrz gry, Odkrywania świata gry (wiedza), Nawiązywanie relacji, Wywieranie wpływu na innych.
– Podstawowe typy graczy: Rekordziści (np. tabela wyników – rywalizacja z innymi, rywalizacja ze sobą – pochwała), Odkrywcy (odkrywanie jak największej części świata gry – skróty, cheaty, chwalą się WIEDZĄ), Społecznicy (interfejs: prezenty, czat, wymiana informacji, przedmiotów, traktują grę jako tło do nawiązywania, budowania relacji społecznych), Zabójcy (grają po to by inni przegrali, interfejs: zaraportuj, moderuj, wyeliminuj, są idealnymi policjantami np. na forum internetowym).
– Formy grania: Agon (współzawodnictwo, wyścig), Alea (gry losowe, loterie), Mimesis (wcielanie się w rolę, odtwarzanie), Ilinx (przemiana, pokonanie siebie).
– Informacja zwrotna: magiczny krąg, fizyczna lub mentalna przestrzeń, reguły różnią się od tych w zewnętrznym świecie, totemy dla graczy: symbole władzy, działają na rekordzistów i zabójców, np. boisko piłkarskie, szachownica, mentalny wyścig. Informacja zwrotna powinna być podana w tym magicznym kręgu, wtedy działa lepiej.

2. Psychologia
– Problemem jest zaangażowanie, towar deficytowy w dzisiejszych czasach.
– Nie mamy czasu, bo podaż informacji wzrosła gwałtowanie. Jednocześnie jakość serwowanych informacji spadła (kiedyś mediów nie było zbyt wiele, dlatego większość słabszych informacji nie miała szansy się do nich przebić). Dzisiaj mamy olbrzymi szum informacyjny (teraz dzięki social media każda informacja ma potencjał bycia globalną).
– Piramida zaangażowania – Psychologia zaangażowania – angażowanie metodą małych kroków (R. Cialdini) + reguła konsekwencji – budowanie zaangażowania metody małych kroków (eksperyment Cialdiniego).
– Odbiorca bierny – Odbiorca zanurzony (jest zanurzony w środowisku, docierają do niego komunikaty, a on na nie reaguje), przykład: oglądanie meczy w TV – oglądanie meczu w hali/na stadionie.
– Dwa typu komunikatów: Powtarzany (ten komunikat jest przezroczysty np. kliknięcie „Lubię to” na FB, przetwarzamy je w sposób automatyczny, chcemy kogoś czegoś nauczyć, by zapamiętał) – Improwizowany (gdy chcemy by ktoś zwrócił na coś uwagę).
– Model decyzji ekonomicznej, Kahneman/Tversky, 2 systemy podejmowania decyzji (system nr 1 – automatyczny, autonomiczny, napędzany frajdą, w krótkim horyzoncie czasowym, system nr 2 – świadomy i napędzany związkami przyczynowo-skutkowymi, długi horyzont czasowy),
– Wiedza, że muszę coś zrobić, nie ma nic wspólnego z motywacją do zrobienia tego.

3. „Złote myśli”
– „JUTRO. WSZYSTKIE DOBRE LUDZKIE CHĘCI SĄ ZGROMADZONE W TYM DNIU”. (P. Tkaczyk)
– Które miejsce w tabeli jest najważniejsze? MOJE MIEJSCE!
– Największe kłamstwo XXI wieku: przeczytałem i akceptuję regulamin.


„Medialabowe” studio video

1. „Unlock the 007 in you”


2.
Pong na przejściu


3. „All eyes on the S4”


4. Bootle Bank Arcade


5.
Ingress


Ocena warsztatów
Osiem godzin minęło nie wiedzieć kiedy, choć muszę przyznać że tym razem nie narzekałem na brak dodatkowych zajęć. Po raz trzeci radykalnie zmienialiśmy z moją grupą Pi razy Oko opis naszego projektu „CHECK-IN-LUBLIN” (Paweł wskazał nam pewien kierunek rozwoju projektu, o którym wcześniej nie pomyśleliśmy). W przerwie kręciłem materiały do spotu promocyjnego MediaLabu, który wykonujemy w ramach zadania specjalnego. W międzyczasie usiłowałem też przygotować sensowne notatki do dzisiejszej notki na blogu.

Podsumowując, było naprawdę super. Zdecydowanie najśmieszniejszy i najbardziej wciągający warsztat medialabowy, w którym brałem udział. Złapałem mnóstwo inspiracji od „człowieka, która zarabia na życie opowiadaniem historii” i po raz kolejny (tak jak po warsztatach z Romanem Łozińskim) przekonałem się, że muszę się „doedukować” w zakresie psychologii motywacji oraz reklamy.

W najbliższą sobotę kolejne medialabowe warsztaty, tym razem z Anią Widerą z katowickiego Netizens Digital Innovations House. Relacja na blogu w następnym tygodniu!


„Medialabową bitwę” nr VI relacjonowałem ja

„bloger II klasy” – Jacek Lipski

 



Dla przypomnienia

Idea MediaLab
Sama idea tworzenia projektów łączących ze sobą technologie oraz multimedia przyszła do nas z USA. Pierwszy MediaLab powstał w 1985 r. na najsłynniejszej chyba politechnice świata czyli Massachusetts Institute of Technology. Nosi nazwę MIT Media Lab (dla lepszego zrozumienia sprawy polecam obejrzeć poniższe video).

Pierwszy polski MediaLab został zorganizowany w sierpniu 2010 r. w Chrzelicach pod Opolem, a najsłynniejszy działa od kilku lat w Katowicach.

Czym jest lubelski MediaLab
MediaLab Lublin Battle organizowany przez lubelskie Warsztaty Kultury jest „szczególną formą MediaLabu i jedynym takim projektem, w którym lubelscy programiści, artyści, ludzie internetu, badacze, socjolodzy i inni będą mieli okazję rywalizować ze sobą tworząc medialabowe projekty.

Każdy z 6 uczestniczących zespołów ma za zadanie przygotować swój „medialabowy projekt”, obowiązkowo związany w jakiś sposób z Lublinem. Organizatorzy zapewniają nowoczesny sprzęt (m.in. drony, drukarki 3D, Arduino, kamery Go Pro, laptopy, tablety), a także 9 sobotnich spotkań warsztatowych, w trakcie których zespoły będą podnosić swoje kompetencje (szkolenia dla uczestników poprowadzą m.in. Roman Łoziński, Paweł Tkaczyk, Michał Sadowski i Ania Widera). W międzyczasie każdy z zespołów ma pracować nad swoim projektem, który najpóźniej w dniu 7 kwietnia 2015 r. musi ujrzeć światło dzienne.

Zespoły rywalizują ze sobą w trakcie całego przedsięwzięcia. Gra toczy się o nagrodę główną, którą będzie najprawdopodobniej wyjazd na EXPO 2015 w Mediolanie. Przypadnie ona zespołowi, jaki stworzy najlepszy projekt. Najlepszy czyli taki który otrzyma najwięcej punktów w ciągu najbliższych miesięcy. Punkty zdobywa się m.in. za frekwencję na sobotnich warsztatach, przyznają je trenerzy, kapituła konkursowa, internauci w głosowaniu internetowym, a także można je otrzymać od innych zespołów.


 

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Podobne wpisy:

  1. „Jak mówić o mieście za pomocą danych przestrzennych” czyli warsztaty z Pawłem Jaworskim – MediaLab Lublin Battle V
  2. „Psychologia reklamy i tworzenie kampanii komunikacyjnych” czyli warsztaty z Romanem Łozińskim. MediaLab Lublin Battle IV
  3. MediaLab Lublin Battle – drugie starcie
  4. „Nowe prawa cyfrowe” według Kamila Śliwowskiego czyli MediaLab Lublin Battle III
  5.  MediaLab Lublin Battle – pierwsze starcie

Jacek Lipski

Ekspert ds. strategii marketingowych dla MŚP w B&L Consulting. Mentor w AIP Lublin oraz współautor e-booka "Lubelskie Startupy 2015". Poprzednio Social Media & Account Manager w agencji reklamowej Vena Art, specjalista ds. komunikacji marketingowej w Żagiel S.A, oraz asystent ds. komunikacji wewnętrznej w Vattenfall Distribution Poland. Po godzinach pasjonat "creative writing", polskich kryminałów i koszykówki.

  • http://paweltkaczyk.midea.pl Paweł Tkaczyk

    Dzięki za super recenzję 🙂 Fajnie było Cię spotkać 😉
    (dla poprawności: Ilinx nie Lilinx, ale to detal) 🙂

    • Jacek

      Poprawione. Cała przyjemność po mojej stronie.