LubCamp#3 czyli lubelskie spotkania branży IT. Kilka spóźnionych refleksji po spotkaniu.

Logo LubCamp29 stycznia Roku Pańskiego 2013. Lublin, Kawiarnia „Incognito” na Peowiaków. Kilka minut po godzinie 18:00. Spoglądam na zegarek, bo start trzeciego lokalnego Barcampu nieco się opóźnia. Rozglądam się wokół siebie. Kameralna atmosfera przytulnej kafejki położonej nieco na uboczu centrum miasta. Generalnie klimat fajniejszy niż na Showcase organizowanych przez IAB, do których przywykłem przez poprzednie 4 lata spędzone w Wawie. Uczestnicy też z innego świata. Większość obecnych na sali to studenci, także trochę zawyżam średnią wieku. Poślizg czasowy przedłuża się do akademickiego kwadransu. W Wawie w podobnych sytuacjach nikt nie czekał na spóźnialskich, stąd mój wniosek że Lublin jest o wiele bardziej tolerancyjny. I w końcu startujemy…

 

Na trzeci lubelski LubCamp trafiłem nieco przypadkiem. Dzień przed startem dostałem link od kumpla z byłej pracy. Przyciągnięty magią nazwiska znanego z Facebooka – Epijar (Aleksander Szulc) postanowiłem poświęcić wtorkowe popołudnie i… nie żałowałem swojej decyzji.

 

 

Czego dowiedziałem się na LubCampie#3?

Cztery prezentacje, 4 prelegentów i sporo ciekawostek.

 

1. „Founder Institute Warsaw” – Agnieszka Oleszczuk-Widawska (Evenea.pl)

„Kryzysowa” prezentacja (potrzeba matką wynalazku) poprowadzona przez założycielkę firmy Evenea.pl oraz przedstawicielkę polskiego oddziału Founder Institute. Ciekawe wystąpienie dotyczyło ten drugiej inicjatywy czyli ogólnoświatowej sieci swoistych akceleratorów firm (największy akcelerator biznesowy na świecie). Ciekawy program edukacyjny i mentorski pozwalający założyć i rozwinąć swój start up. Więcej szczegółów warto doczytać na stronie Founder Institute Warsaw.

Lesson to learn (słowa prof. Czaplińskiego zacytowane przez prelegentkę):

„Dlaczego nie potrafimy tworzyć w Polsce spektakularnych biznesów? Boimy się podzielić swoim pomysłem ze społecznością i wykorzystać talenty innych ludzi. Boimy się, że ukradną nam pomysł…”

 

2. „Facebook dla biznesu: jak działać optymalnie i jak to mierzyć” – Aleksander Szulc/Epijar (Sotrender)

Z mojego punktu widzenia najbardziej wyczekiwana prezentacja wieczoru. Co zapamiętałem?

  • social media to rozrywka, informacja i komunikacja, a nie sklep, sprzedaje się w innych kanałach,
  • social media to świetne źródło ruchu dla strony www (potwierdzam na przykładzie mojego blogu – uwaga od autora),
  • social media to miejsce, gdzie ludzie poszukują informacji i rekomendacji, to rozgłos i talkability,
  • e-commerce to branża z największą ilością zaangażowanych fanów w Polsce (media społecznościowe),
  • schemat pomiaru w mediach społecznościowych: Exposure (zasięg) – Engagement (zaangażowanie) – Influence (wpływ) – Action (akcja),
  • 4 rady co do wyboru KPI w SM: dopasowanie do strategii i celów kampanii, obejmowanie 4 powyższych wymiarów (schemat pomiaru), benchamarkowanie do branży/kategorii, korzyści to nie tylko sprzedaż bezpośrednia.

Aleksander Szulc udostępnił prezentację z LubCamp#3 na SlideShare

 

3. „Dlaczego nie sprzedaję? Najczęściej popełniane  błędy przy starcie i prowadzeniu sklepu internetowego” – Łukasz Konior (WellCommerce)

Najciekawsza prezentacja na LubCamp#3. Ciekawostki?

  • koszyk to najważniejszy element w e-commerce,
  • klient robiący zakupy w internecie jest obecnie dużo lepiej zabezpieczony prawnie niż klient robiący zakupy off line

Nie będę się długo rozpisywał na temat powyższej prezentacji. Jest na tyle wartościowa, że warto ją dokładnie przestudiować w całości. Szukacie tips&tricks w temacie prowadzenia sklepu internetowego? Znajdziecie je w prezentacji Łukasza Koniora dostępnej na SliderShare.

 

4. „Nowoczesne rozwiązania klasy Enterprise na rynku startupowym” – Adam Zygma (HP)

Spojrzenie na start up z pozycji analityka biznesowego zatrudnionego w wielkiej korporacji. Adam Zygma wygłosił dosyć kontrowersyjną tezę, że myślenie o modelu biznesowym należy zacząć nie od analizowania potrzeb klienta, ale od poszukania kasy. Kasy w kieszeni klienta. Kasy którą będzie w stanie zapłacić za produkt. Ciekawy punkt widzenia…

 

LubCampy to bardzo fajny pomysł, zwłaszcza pomysł z kuponem za piwo jako nagroda za zadanie pytania (świetny motywator). Na pewno będę wpadał regularnie. Żałuję tylko, że z braku czasu nie mogłem zostać na części nieoficjalnej.

To pisałem Ja – bloger II klasy

Jacek Lipski

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Podobne wpisy:

  1. „Run Forest Run” czyli kilka refleksji z życia Accounta
  2. Let’s go Heat czyli słów kilka o video-trailerze rodem z NBA

Jacek Lipski

Ekspert ds. strategii marketingowych dla MŚP w B&L Consulting. Mentor w AIP Lublin oraz współautor e-booka "Lubelskie Startupy 2015". Poprzednio Social Media & Account Manager w agencji reklamowej Vena Art, specjalista ds. komunikacji marketingowej w Żagiel S.A, oraz asystent ds. komunikacji wewnętrznej w Vattenfall Distribution Poland. Po godzinach pasjonat "creative writing", polskich kryminałów i koszykówki.

  • http://www.wellcommerce.pl Łukasz Konior

    Dzięki za docenienie ;), reszta prezentacji też była świetna.

    • http://www.jaceklipski.pl Jacek

      Drobiazg. Całą przyjemność po mojej stronie. Wszystkie prezentacja były bardzo wartościowe, ale z reguły jest taka coś zwykle bardziej człowiekowi przypadnie do gustu. Subiektywizm myślenia.

  • http://epijar.wordpress.com/ epijar

    Cieszę się, że nie żałowałeś 🙂 co do tezy Adam, to lepiej ją postawić w takiej formie „Jaki model biznesowy” 🙂

    PS. Będę wdzięczny za feedback negatywny. Co mogłem poprawić, aby być prezentacja była ciekawsza od prezentacji Łukasza? 😉

    • http://www.jaceklipski.pl Jacek

      Nie, na pewno nie żałowałem. Tezę Adama poprawiłem, w poprzedniej wersji była nieco zniekształcona. Dzięki za korektę.

      Ps. feedback negatywny? W moim przypadku brak. Prezentacja Łukasza podobała mi się bardziej, bo o social media i Facebooku bardzo dużo się nasłuchałem na przeróżnych konferencjach przez ostatnie lata. Na wystąpienia o sklepach internetowych trafiłem dużo rzadziej.

  • http://cezarykaminski.pl Cezary Kamiński

    Ciekawe spostrzeżenia odnoście sklepów internetowych. Wg. mnie prezentacja była ukierunkowana na zwiększenie usability sklepów oraz ich wyróżnienie w celu zwiększenia sprzedaży – temat niezwykle ważny w początkowej fazie rozwoju każdego sklepu. W dzisiejszych czasach każde dziecko jest stanie postawić sklep na OsCommerce czy VirtueMart – sztuka to wybić się z tłumu.
    Myślę, że innym aspektem, któremu można by poświęcić całą prezentację są aspekty prawne związane z prowadzeniem sklepu (takie jak prawa konsumentów, GIODO, bezpieczeństwo danych).
    Pozdrawiam!

    • http://www.jaceklipski.pl Jacek

      Pewnie masz rację. Temat sklepów internetowych znam dużo słabiej (bardziej interesuję się social media), ale też wydało mi się że prelegent mówi do rzeczy. O aspektach prawnych z chęcią bym posłuchał. Zwłaszcza kwestie związane z GIODO i naszą bardzo restrykcyjną ustawą o ochronie danych osobowych powinny mocno zainteresować potencjalnych e-przedsiębiorców. Pozdrawiam.

  • Pingback: LubCamp#4 czyli lubelskie spotkania branży IT. Kilka refleksji z pozycji niezależnego obserwatora. | Marketing, książki i życie()