„E-wangeliści. Ucz się od najlepszych twórców polskiego internetu” Tomasz Cisek i Paweł Nowacki – recenzja książki

ewapinPorywająca opowieść o początkach polskiego internetu. O sile ludzkiej determinacji i wierze w fenomen internetu. O fascynacji pomysłami zza Wielkiej Wody. Przeczytałem w rekordowo szybkim czasie i jestem pod ogromnym wrażeniem. Podziwiam ludzi, którzy w pewnym momencie swojego życia potrafili postawić wszystko na jedną, mocno wówczas niepewną kartę, i odnieść sukces. Moim zdaniem „E-wangeliści” to lektura obowiązkowa dla wszystkich planujących przygodę, której na imię będzie  „start-up”.

 

W książce Tomasza Ciska i Pawła Nowackiego, autorów którzy sami brali udział w tworzeniu polskiego internetu i rynku e-commerce, znajdziecie historię sukcesu 15, a właściwie 18 (15 wywiadów, 18 osób), Apostołów. Apostołów głoszących dobrą nowinę, którzy pomogli przeprowadzić nasze społeczeństw0 do Ziemi Obiecanej czyli świata 2.0 (a może nawet 3.).

Początki polskiego internetu nie sięgają wbrew pozorom odległych czasów. Oficjalnie to rok 1991. Obserwując poczynania bohaterów opisanej książki można prześledzić w telegraficznym skrócie rozwój sieci i zmian, jakie niosła dla nas wszystkich. Zmian technologicznych, społecznych i kulturowych. Książka jest świadectwem minionych czasów oraz niewyczerpanym zbiorem inspiracji.

 

Kogo poznamy, dzięki książce „E-wangeliści”?

  • Jacka Kawalca (Wirtualna Polska),
  • Arkadiusz Osiaka (Money.pl),
  • Zbigniewa Sykulskiego (Merlin.pl),
  • Jana Łukasza Wejcherta (Onet.pl),
  • Artura Gortycha (Artegence),
  • Krzysztofa Golonki (CR Media Consulting),
  • Michał Brański, Jacek Świderski i Krzysztof Sierota (założyciele o2.pl),
  • Arjana Bakkera (Allegro.pl),
  • Piotra Ejdysa (Gemius),
  • Piotra Pokrzywy i Krzysztofa Szalwy (Gadu-Gadu),
  • Marka Rusieckiego (Ad.net) ,
  • Marcina Woźniaka (ArboMedia),
  • Rafała Agnieszczaka (Fotka.pl),
  • Marcina Pery (Gemius, Redefine) ,
  • Artura Zawadzkiego (Gemius).

 

Książka została napisana w formie wywiadu. Twórcy polskiego internetu odpowiadali w 2008 na ten sam zestaw pytań, dodatkowo zaktualizowanych w 2012 r.

 

Jaka historia podobała mi się najbardziej?

  1. Na pewno fajnie czytało się wywiad z Rafałem Agnieszczakiem z Fotki.pl . Pewnie ze względu na to, iż jest prawdziwym oryginałem (np. nie posiada paszportu, nie korzysta z urlopów).
  2. Prawdziwą inspiracją był wywiad z Arturem Gorychem, założycielem i prezesem firmy Artegence. Wydawało mi się nieprawdopodobne, jak można było założyć i z sukcesami prowadzić działalność reklamową w internecie w Polsce, w latach 90. Nikt wtedy nie wiedział jak to robić, mało kto miał dostęp do sieci, reklamodawcy nie chcieli kierować tam swoich budżetów. Ogromny wysiłek, jaki trzeba było włożyć w edukację rynku, zasługuje na uznanie.
  3. Za prawdziwie fascynującą uznaję opowieść o początkach poczty i portalu o2.pl oraz ich właścicielach („Było nas trzech, w każdym z nas inna krew”). O serwerach przewożonych z miejsca na miejsce. O działalności prowadzonej w piwnicy. O latach życia pod kreską i inwestowania wszystkich pieniędzy w firmę.
  4. Na pewno warto również zapoznać się z wywiadami z Piotrem Ejdysem z Gemiusa i Arjanem Bakkerem z Allegro. To przecież jedne z nielicznych firm z polskiego sektora internetowego, które odniosły sukces międzynarodowy.

 

Książka „E-wangeliści. Ucz się od najlepszych twórców polskiego internetu” jest dostępna w wydawnictwie OnePress. Polecam lekturę!

 

To pisałem Ja – bloger II klasy

Jacek Lipski

 

Ps. warto także zwrócić uwagę na opis heroicznej walki w obronie praw akcjonariuszy mniejszościowych, jaką Jacek Kawalec i Maciej Grabski z Wirtualnej Polski stoczyli z TPS SA. Walki, co ważne wygranej. Przykład równie olbrzymiej determinacji to historia Marcina Woźniaka z ArboMedia, który utrzymał firmę na rynku po wycofaniu się inwestora.

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Podobne wpisy:

  1. „Zakamarki marki” Paweł Tkaczyk – recenzja książki
  2. „Webwriting. Profesjonalne tworzenie tekstów dla Internetu” Joanna Wrycza-Bekier
  3. „Rewolucja social media” – recenzja książki Michała Sadowskiego z Brand24
  4. „WordPress 3. Instalacja i zarządzanie” recenzja książki Łukasza Wójcika
  5. „(R)ewolucja marki” – recenzja książki Jacka Pogorzelskiego

Jacek Lipski

Ekspert ds. strategii marketingowych dla MŚP w B&L Consulting. Mentor w AIP Lublin oraz współautor e-booka "Lubelskie Startupy 2015". Poprzednio Social Media & Account Manager w agencji reklamowej Vena Art, specjalista ds. komunikacji marketingowej w Żagiel S.A, oraz asystent ds. komunikacji wewnętrznej w Vattenfall Distribution Poland. Po godzinach pasjonat "creative writing", polskich kryminałów i koszykówki.