Jak napisać plan Social Media? Instrukcja w 8 krokach

planowanie w mediach spolecznosciowychMoże jest to wynikiem twojej pracy w marketingu. Może to dlatego, że jesteś z młodego pokolenia związanego z cyfrowym światem. A może dlatego, że już eksperymentowałeś z social media i twój sukces został zauważony. Niezależnie od powodów, dla których zdecydowałeś się na napisanie planu social media dla swojej firmy, musisz wybrać najlepszą drogę. Być może nikt nie zlecił ci jego stworzenia, ale sam posiadasz świadomość tego jak social media stale rozwijają się i poszukujesz nowych rozwiązań dla swojej firmy lub zamierzasz przekonać do niego swojego szefa. Pierwszy post gościnny w historii mojego blogu. Autorem Afilioteka – Biblioteka Marketingu Internetowego. Zapraszam do lektury!

Od czego powinieneś zacząć?

Przedstawiliśmy w tym artykule kilka pomysłów dotyczących głównych tematów, którymi będziesz musiał zająć się tworząc imponujący, a zarazem realistyczny plan social media, który zapewni sukces twojej firmie.

1. Namaluj obraz wielkiej szansy jaką daje Social Media

Zacznij swój plan social media od zebrania zaskakujących statystyk i niekonwencjonalnego podejścia do social media, odchodząc od ich tradycyjnego postrzegania.

Jeśli pisałeś swój plan social media dwa lata temu, mogłeś opierać się na dostępnych informacjach, takich jak:

Konsumenci uciekają od blogów, stron sieci społecznościowych i wirtualnego świata. Zostawiają one wielu marketerów w tyle” – The Wall Street Journal

Jednak dzisiaj możemy mówić o wielkich możliwościach mediów społecznościowych, opierając się wyłącznie na ich osiągnięciach. A wiemy już, że:

– 4 z 7 stron generujących największy ruch stanowią witryny social media (Facebook, YouTube, Wikipedia, Blogger)

– Dwie trzecie światowej internetowej populacji odwiedza sieci społecznościowe – Nielson, Global Faces and Network Places

– Ponad połowa ludności Stanów Zjednoczonych powyżej 12 roku życia posiada profil na portalach społecznościowych

– Gdyby Facebook z ponad 400 milionami użytkowników był krajem, byłby on 3 największym krajem świata

– Twitter posiada 110 milionów użytkowników i dziennie rejestruje się około 300 000 nowych

Dodaj do tego z rozmachem kilka propozycji pojawiających się w topowych książkach na temat social media, przykładowo korzystając z lektury takiej jak Trust Agents Chrisa Brogana  i Julien Smith lub The Rules of Marketing and PR Davida Meermana Scotta.

2. Zdefiniuj Social Media

Z racji tego, że social media są tak mglistym pojęciem dla wielu osób, powinieneś jasno określić czym  w twoim ujęciu są media społecznościowe. Jednakże, nie zaczynaj swojego planu od definicji social media, ponieważ nie będzie to wystarczająco ekscytujące w stosunku do tego jakie możliwości one dają. Najpierw musisz uzyskać uwagę osób dla których tworzysz plan, dopiero po tym możesz starać się wyjaśniać im pewne pojęcia. Zacznij od czegoś w stylu:

„Social media są treścią wygenerowaną przez użytkowników Internetu. Jest ona tworzona z użyciem darmowej lub niedrogiej technologii, którą łatwo uaktualniać i za jej pośrednictwem można dotrzeć zarówno do niszowych odbiorców jak i milionów użytkowników. Mogą być to puste słowa na blogu, ale także stworzone przez użytkowników filmy wideo, zdjęcia i nagrania audio. Mogą być one zalewane niefiltrowanymi komentarzami odwiedzających. Jako, że są to treści wygenerowane przez samych użytkowników, nie ma możliwości ich kontroli przez tradycyjne media – a przede wszystkim eliminują one konieczność zastosowania dużych mediów.”

3. Określ rzeczywiste cele firmy

Jeśli jeszcze nie masz stworzonego planu social media, bardzo możliwe, że szefowie w twojej firmie obawiają się, że media społecznościowe są tylko zabawką. Musisz pokazać im możliwości jakie dają one firmie. Przedstaw im cele do których będziesz wykorzystywać działania w social media:

– budowanie świadomości marki

– wzmacnianie relacji z obecnymi klientami, także z tymi potencjalnymi odbiorcami i osobami wpływowymi

– lepsze zrozumienie swoich nabywców

– poprawa obsługi klienta

– identyfikacja nowych pomysłów na produkt

– poprawa w rankingach wyszukiwarek

– zwiększenie ruchu na stronie firmy

– zwiększenie uczestnictwa użytkowników w wydarzeniach firmowych

– generowanie leadów

– generowanie sprzedaży

Nie musisz obiecywać wykonania wszystkich tych rzeczy. Najlepiej dostosuj swoje cele w social media do tych, które określone zostały jako główne w działaniach firmy przez kadrę zarządzającą. Pamiętaj, że niezależnie od celów jakie wybierzesz musisz zapewnić ich osiągalność i stworzyć plan ich pomiaru. Poproś o określenie czasu karencji (najlepiej kilka miesięcy) poświęconego na naukę i eksperymentowanie zanim zaczniesz zapewniać wymierne rezultaty.

4. Zaplanuj oś czasu swoich działań

Nie możesz po prostu nacisnąć przycisku i osiągnąć pełnowymiarowego programu marketingu społecznościowego działającego na najwyższych obrotach, ale musisz pamiętać o tym, że kadra zarządzająca też nie będzie czekać w nieskończoność. Zatem musisz przedstawić im pomysł na działania, które zostaną zrealizowane i mogą one obejmować:

– czas na zdefiniowanie celów i doboru strategii

– czas na naukę obsługi social media

– czas na stworzenie zespołu lub wybór specjalisty do spraw social media (lub obu jednocześnie)

– konfigurację kont na Facebooku, LinkedIn, Twitterze i YouTubie

– odnalezienie istniejącej już społeczności klientów, potencjalnych odbiorców i osób wpływowych na głównych stronach mediów społecznościowych wymienionych powyżej, na niszowych stronach social media i na określonych blogach branżowych (jeżeli twoi klienci nie korzystają jeszcze z social media, możesz nie mieć jeszcze planu!)

–  czas na stworzenie własnego bloga

– kolejność mediów społecznościowych na których skupione będą główne działania

– czas potrzebny do wysłuchania każdej z istniejących społeczności internetowych

– czas na zebranie obserwatorów

– czas na stworzenie treści, takiej jak blog (który musi być aktualizowany przez cały czas), wideo, dokumentów, podcastów i wiele innych

– czas poświęcony na naukę obsługi narzędzi pomagających zaoszczędzić czas tj. kanały RRS, Technorati, Hootsuite, Bitly i inne

– daty dostarczania raportów z postępu prac

Wypisz wszystkie te kroki chronologicznie na papierze, dzięki czemu uzyskasz plan pracy wykorzystywany w każdym tygodniu. Możesz zmieniać kwestie, które po zdobytym doświadczeniu uważasz za zbędne, wzmacniając te skuteczne.

5. Ustal realne oczekiwania

Z racji tego, że social media obracają sie wokół wielu bezpłatnych narzędzi i stały się ulubieńcami hipsterów marketingu, wzrosły oczekiwania ich względem. Dlatego musisz uświadomić zespół, że nie ma gwarancji na prowadzone działania i nie zawsze okażą się one strzałem w dziesiątkę. Powiedz im o rzeczach typu:

– social media nie są lekarstwem: jeśli twoja firma lub produkt są kiepskie, social media nie pomogą usunąć tego problemu

– z racji tego, że wiele narzędzi social media jest darmowych, stworzenie sprawdzonego systemu śledzenia wybranych platform społecznościowych wymagać będzie wielu wysiłków i będzie bardzo czasochłonne

– social media nie są kolejnym kanałem reklamowym – staromodne wiadomości związane z produktami zginą w mgnieniu oka

– istnieje pewna krzywa uczenia się technologii, języka i kultury różnych portali społecznościowych

– social media stale się rozwijają, zatem skuteczne do tej pory metody, mogą przestać działać

– odniesienie sukcesu wymaga zaangażowania całego zespołu, nie tylko jednej osoby

6. Zapytaj o zasoby / źródła

Realizacja twojego planu będzie wymagała źródeł. Nie krępuj się, poproś o pomoc, idź na szkolenie, znajdź budżet na opłacenie konsultantów, stron internetowych płacących za hosting, wykorzystaj kamerę wideo lub użyteczne aplikacje na stronach dzięki którym będziesz w stanie określić później czego potrzebujesz. Social media wymagają praktycznie stałej uwagi, powiedz w firmie, że potrzebujesz laptopa ze stałym dostępem do Internetu i smartphona z nielimitowanym dostępem do stron, dzięki czemu będziesz mógł nieustannie kontrolować swoje działania.

Poproś także o coś darmowego, ale bezcennego: aby zespół zarządzający podzielił się z tobą planami sprzedażowymi, tak aby stworzyć jak najbardziej spójny plan działań, dzięki czemu współpracując z resztą firmy uzyskacie większe prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu.

7. Poleć kogoś realizującego działania social media dla twojej firmy

Pierwszym krokiem, jest wybór realizatora zaplanowanych działań social media dla twojej firmy. Mamy tu do wyboru trzy możliwości: stworzenie zespołu wewnątrz firmy, zatrudnienie specjalisty z zewnątrz lub stworzenie ich kombinacji. Możesz skrócić krzywą uczenia się wykorzystując zatrudnionych specjalistów do przeszkolenia pozostałych pracowników i pomocy w identyfikacji społeczności internetowych gdzie dotychczas zgromadzili się klienci. Ale ostatecznie, działalność social media powinna być realizowana przez ludzi, którzy pracują w twojej formie. Wynika to z faktu, że bardzo trudno znaleźć ludzi z poza firmy, którzy mogą być autentycznym nośnikiem założeń twojej działalności.

Następnie zdecyduj kto ma zajmować się działaniami social media w twojej firmie. Pamiętaj, że najmłodsi pracownicy marketingu czy działu obsługi klienta mimo tego, że najprawdopodobniej są najbardziej obyci z mediami społecznościowymi raczej nie będą najlepszymi reprezentantami twojego biznesu. Potrzebujesz kogoś kto posiada:

– głęboką znajomość klientów, rynku, produktów i firmy

– osobowość reprezentującą twoją organizację

– nienasyconą ciekawość

– integralność

– świetne umiejętności komunikacyjne i dobre podejście do ludzi

– umiejętność szybkiej nauki nowych technologii

– bardzo wysoką etykę pracy

Ostatecznie, może wydarzyć się tak, że to ty staniesz się tą osobą.

8. Zakończ pracę mocnym wezwaniem do działania

Podobnie jak początek stworzonego planu, tak i jego zakończenie powinno zawierać kilka mocno akcentowanych punktów podkreślących istotę stworzonej strategii działań. Możesz zakończyć swój plan w podobny to tego sposób:

– „Nie musimy dłużej kontrolować naszej marki – jest ona kształtowana przez naszych klientów w mediach społecznościowych niezależnie od naszej obecności w ich obszarze, zatem musimy zacząć z nimi współpracować, aby chronić i wzmacniać naszą markę.”

– „Social media są miejscem w którym społeczności skupiają swoją uwagę, a nasza ignorancja ich względem będzie zgubna dla wspólnie tworzonej marki.”

– „Jeśli będziemy opóźniać wejście na rynek mediów społecznościowych, możemy stracić naszych klientów i pozostać daleko w tyle naszej konkurencji.”

Social media stanową rozległy świat społeczności, kultur, są miejscem dla marketerów i elementem wpływającym na podejmowane decyzje. Mamy nadzieje, że przedstawione 8 kroków tworzenia planu social media pomoże wam znaleźć inspiracje dla waszych firm do zwiększenia zaangażowania w kontakt z istniejącymi klientami, potencjalnymi odbiorcami i liderami opinii za pośrednictwem mediów społecznościowych.

Autor postu: Afilioteka – Biblioteka Marketingu Internetowego

 

Kilka słów o autorze postu

Afilioteka jest internetowym źródłem wiedzy na temat marketingu afiliacyjnego, gdzie zarówno Wydawcy, jak i Reklamodawcy znajdą coś dla siebie. Najnowsze informacje i wskazówki dotyczące optymalizacji stron, wykorzystania dostępnych narzędzi, a także ciekawostki i instrukcje związane z social media. Afilioteka jest miejscem, które odwiedzić powinien każdy skuteczny marketer.

Ps. mam nadzieję, że post Wam się podobał? Jak dla mnie świetny materiał edukacyjny!

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Podobne wpisy:

  1. „Social Media and Building Community” lekcja trzecia
  2. Jak napisać list sprzedażowy?
  3. Nawróceni na social media
  4. Burger King zaskakuje Majorów – social media marketing na Foursquare!
  5. Darmowe e-booki o social media – poleca Chris Brogan

Jacek Lipski

Ekspert ds. strategii marketingowych dla MŚP w B&L Consulting. Mentor w AIP Lublin oraz współautor e-booka "Lubelskie Startupy 2015". Poprzednio Social Media & Account Manager w agencji reklamowej Vena Art, specjalista ds. komunikacji marketingowej w Żagiel S.A, oraz asystent ds. komunikacji wewnętrznej w Vattenfall Distribution Poland. Po godzinach pasjonat "creative writing", polskich kryminałów i koszykówki.