„SEM/SEO, Technologie” IAB ShowCase, luty 2012 r. – recenzja

Data wpisu28 lutego 2012 Ilość komentarzy0

SEOCzwarty z kolei ShowCase, w którym miałem przyjemność uczestniczyć, jak zwykle przyniósł solidną dawkę wiedzy o nowych trendach. Tym razem na tapecie były rozwiązania z zakresu performance marketingu, a konkretnie SEM i SEO. Obejrzałem 10 naprawdę solidnych prezentacji. Zyskałem kilka fantastycznych inspiracji do działania. Przy okazji zrelaksowałem się i pośmiałem. Ciekawe, czy to znasz? „Jaka jest różnica między Palestyńczykami, a firmowymi informatykami? Z Palestyńczykami da się negocjować…”  😎

 

Dziesięć prezentacji. 14 prelegentów. Kto wypadł najlepiej? Oto hity i kity (trochę za dużo powiedziane, ale ładnie brzmi) lutowych warsztatów IAB w skali od 1 do 10! W kolejności chronologicznej:

 

1. „Reklama w kieszeni – możliwości i dostępność czyli wszystko o reklamie mobilnej” Łukasza Kret i Artura Janik z ClickAd

OCENA: 6.5 pkt.

Po raz pierwszy spotkałem na ShowCase reprezentantów firmy, z którą miałem okazję współpracować w przeszłości na gruncie zawodowym. Panowie z Clickad, sponsora konferencji, wypadli przyzwoicie. Prezentacja świetna pod względem wizualnym. Trochę gorzej było z wystąpieniem, przytrafiło się również parę problemów natury technicznej.

CIEKAWOSTKI DO ZAPAMIĘTANIA:

  • w ciągu 60 sekund na całym świecie wyszukiwanych jest 18 mln słów kluczowych,
  • 15 proc. z tych wyszukiwań przypada na urządzenia mobilne,
  • przeglądarki tracą przewagę nad aplikacjami, już 27 proc. użytkowników korzysta z aplikacji dokonując zakupów poprzez urządzenia mobilne,
  • smartfony mogą niedługo stać się drugim medium reklamowym w Europie,
  • w 2012 r. Polacy korzystają z 6 mln smartfonów (nie wiadomo ilu ich użytkowników korzysta z internetu),
  • do 2016 r. wydatki na reklamę mobilną mają wzrosnąć o 700 proc.

TRENDY:

  • Location Based Marketing – marketing wykorzystujący nadajniki GPS zainstalowane w smartfonach, umożliwia targetowanie reklamy oraz kierowanie jej do użytkowników smarfonów znajdujących się w określonej lokalizacji (np. restauracji organizującej promocję.

CIEKAWE CASE STUDIES:

  • kampania Armani w sieci ADMOB,
  • aplikacja „Piraci z Karaibów odmierzająca czas do premiery filmu oraz zachęcającą do obejrzenia trailera.

 

2. „Efektywna sprzedaż i pozyskiwanie wartościowych leadów w kampaniach AdWords” Michał Jabłoński z They.pl

OCENA: 6.5 pkt.

Ciekawa prezentacja. Sporo ciekawostek. Jedyny minus to trochę nieskładny styl opowiadania. Prezenter przedstawił 4 krótkie historii dotyczących metod zdobywania leadów w kampaniach Adwords (developer, firma szkoleniowa, finanse, leasing) przy pomocy prostego formularza call back (landing page).


3. „Portal PFD Dbam o Zdrowie DOZ.pl – kupowanie przez wyszukiwanie, case Bluerank i DOZ” Zbigniew Nowicki z Bluerank oraz Rafał Wosztyl z DOZ.pl

OCENA: 7.0 pkt.

Bardzo wartościowa merytorycznie prezentacja. Konkret, konkret i jeszcze raz konkret! Rzecz dotyczyła synergii działań SEO+PPC+Anlityka prowadzonych na rzecz portalu DOZ.pl . Przedstawiciel agencji Blurank skutecznie przekonał mnie, że tak jak mówi ich brand claim – „Success can be optimized”!


4. „SEM dla ubezpieczeń: 5 inspiracji” Marcin Kowalik z Zieltraffic

OCENA: 8.5 pkt

Po raz drugi w trakcie konferencji ShowCase miałem okazję obejrzeć prezentację Marcina Kowalika z Zieltraffic i po raz drugi jestem pod wrażeniem.

CIEKAWOSTKI DO ZAPAMIĘTANIA:

  • „Co czwarte zapytanie w Google dotyczy ubezpieczeń” (raport WordStream)
  • „W ubezpieczeniach zanika podział pomiędzy agentów tradycyjnych i internetowych” (przynajmniej jeżeli chodzi o kampanie SEM)
  • „Call Tracking czyli marketing internetowy powiązany z call center”
  • „Hamburg czy Monachium” (dopasowanie elementu landing page/reklamy do lokalizacji wyszukującego)
  • „Video SEM – dlaczego bez Was” (tworzenie filmików i zamieszczanie ich na YouTube, Vimeo i Dailymotion to doskonała metoda na zdobycie nowych linków i wygenerowanie ruchu na swoją stronę, świetnie sprawdzają się cykle/seriale filmowe).

CIEKAWE CASE STUDIES:

 

5. „Software Focus – Twój zewnętrzny dział IT” Sławomir Ziętarski oraz Mateusz Żeromski z BrainJuice Group

OCENA: 6.0 pkt.

Niespecjalnie interesująca prezentacja nowej struktury firmy BrandJuice, który może przy trudniejszych projektach zastąpić firmowy dział IT.

CIEKAWE CASE STUDIES:

 

6. „Nowoczesne technologie tworzenia serwisów www na przykładzie softhis.com” Marcin Nowak z Softhis

OCENA: 8.0

Fantastyczna, momentami wręcz magiczna prezentacja, o nowej stronie wdrażanej przez internet software house Softhis. Marcin Nowak zaprezentował nieodpaloną jeszcze stronę własnej firmy wykonaną w technologii html 5. Zupełny kosmos! Grafika jak w Flashu, w pełni widoczna w Google, do tego bez problemu wyświetli się na wszystkich urządzeniach mobilnych. Layout strony automatycznie dopasowuje się do rozdzielczości ekranu na którym się wyświetla!

CIEKAWE CASE STUDIES:

  • strona Softhis, lada dzień powinna być w html 5

7. „Wykorzystanie technologii interaktywnych przy półce w tradycyjnym handlu” Tomasz Waligóra z InStore

OCENA: 8.0

Kolejna z magicznych prezentacji, tym razem przedstawiająca możliwości wykorzystania technologii interaktywnych w „shopper marketingu”.

CIEKAWOSTKI DO ZAPAMIĘTANIA:

  • zjawiska zmieniające dzisiejszy handel: coraz trudniejsze decyzje zakupowe (zbyt duża ilość informacji, „dysonans zakupowy”), ogromna łatwość w dostępie do informacji, e-commerce (zmiana nawyków zakupowych), social shopping, smartfony,
  • konsekwencje zjawisk zmieniających handel: coraz więcej decyzji zakupowych zapada w punkcie sprzedaży, zmiana modelu zakupowego (efekt ROPO), konieczność wyróżniania się na półce sklepowej, konieczność wykorzystywania narzędzi wspierających sprzedaży w każdym możliwym momencie,
  • obszary koncentracji nowoczesnego sprzedawcy: inicjowanie kontaktu, wykorzystywanie multimediów, ułatwienie wyboru, ciekawa interakcja, dodatkowa wiedza, komunikacja „incentive”,
  • interaktywne narzędzia wspierające „shopper marketing”: urządzenie mobilne, tylna projekcja, display video na półce, interaktywne witryny sklepowe, aplikacje interaktywne i aktualizacja zdalna.

CIEKAWE CASE STUDIES:

  • wirtualna hostessa

  • Samsung Smart Window (technologia przyszłości, na razie zaprezentowana tylko na targach internetowych)

.

 

8. „Jak zwiększyć efektywność kampanii SEM z IBM Coremetrics” Aleksander Miller, IBM Polska

OCENA: 6.0

Jedna ze słabszych prezentacji na lutowym ShowCase. Przedstawiała narzędzie IBM do zarządzania marketingiem internetowym. Zbyt wiele nie zapamiętałem…


9. „Consumer Journey – The Future of integrated measurement” Michael Messerschmidt z Group M

OCENA: 6.5

Jedyna anglojęzyczna prezentacja. Dotyczyła usług firmy QUISMA, która rozpoczyna podbój polskiego rynku z narzędziem umożliwiającym optymalizowanie działań we wszystkich kanałach digital marketingu. Średnio interesujące wystąpienie.


10. „Mobilise Yourself czyli kilka słów o reklamie mobilnej”,Agnieszka Ferenc oraz Robert Wielgo z AdTotal

OCENA: 9.5

Ostatnia i o dziwo najlepsza prezentacja lutowego ShowCase. Zwykle podczas ostatniego wystąpienia połowy uczestników nie ma już na sali, a druga połowa nerwowo zerka na zegarek. Nie tym razem! Prowadzący z firmy AdTotal ze swadą podzielili się z nami kilkoma refleksjami na temat reklamy mobilnej! Opłacało się zostać do samego końca!

CIEKAWOSTKI WARTE ZAPAMIĘTANIA:

  • 75 proc. użytkowników smartfonów w Polsce korzysta z usług internetowych w telefonie,
  • 700 tys. polskich gospodarstw domowych nie ma telewizora,
  • 92 proc. właścicieli komórek nie przetrwa dnia bez użycia telefonu,
  • Phantom Vibration Syndrome
  • MOCIAL = MOBILE+SOCIAL+LOCAL

CIEKAWE CASE STUDIES:

Agumented reality
„Your man reminder” TLC

Social

Grywalizacja – gra miejska VINN NYA MINI, gateway stockholm 20120

Local

„Home Plus” – akcja Tesco w metro w Południowej Korei

 

Końcowa nota ShowCase

Jak podsumować i ocenić lutowy ShowCase IAB poświęcony sprawom techonologicznym oraz SEO/SEM? Moje wrażenia najlepiej oddają słowa sir Artura Clarka, zacytowane przez prowadzących ostatnią prezentację:

„Każda wystarczająco zaawansowana technologia

jest nieodróżnialna od magii..”

Kolejna dawka magii (mam nadzieję) już w trakcie kolejnego marcowego Showcase! Już 22 marca br. w IAB w Warszawie będzie można posłuchać o „Marketingu szeptanym i serwisach społecznościowych”. Na pewno się wybiorę, a relację umieszczę na blogu!

Pozdrawiam

Jacek Lipski

Ps. blog „Marketing, książki i życie” ma również swoją stronę na FACEBOOKU! Dołącz do prawie 200 Czytelników i weź udział w dyskusji!

Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.