„Świetne pomysły. Jak je skutecznie prezentować i bronić ich przed skuteczną krytyką” John P. Kotter i Lorne A. Whitehead

Data wpisu24 stycznia 2012 Ilość komentarzy0

Swietne pomysłyJak bronić swoje pomysły przed publiczną krytyką? Jak je prezentować? Chleb powszedni we wszelkich tzw. „działach kreatywnych” (marketing, PR, komunikacja) każdej organizacji. Na pewno nie raz zdarzyło Ci się wpaść na super pomysł, którego nie potrafiłeś obronić w trakcie wewnętrznej dyskusji z „etatowymi” krytykami mnożącymi setki urojonych przeszkód. Każdy z nas przynajmniej kilka razy przekonał się boleśnie, że sama genialna idea to nie wszystko. To zaledwie początek. Dobre pomysły nie obronią się same, bo zanim nastąpi ich wdrożenie, trzeba umieć je „sprzedać” innym. Kotter i Whitehead mają na to sposób!

 

Recenzję książki, którą wygrałem w konkursie ogłoszonym przez fan page „Lubię Czytać” w trakcie Międzynarodowego Dnia Kaca (czyli pierwszego stycznia) rozpocznę może od przedstawienia autorów książki. Nazwiska Kotter i Whitehead nie są na tyle znane w Polsce, bym mógł pominąć tę część.

 

Słowo o autorach

John P. Kotter to międzynarodowy autorytet w dziedzinie przywództwa  i zmian. Absolwent MIT oraz Harvardu, honorowy Harvard Business School, założyciel Kotter International, a także autor bestesellerów wydanych w 120 językach i sprzedanych w ponad 2 mln egzemplarzy np. „Gdy góra lodowa topnieje. Wprowadzanie zmian w każdych okolicznościach”.

Lorne A. Whitehead pełni obecnie funkcję kierownika Wydziału Innowacji Edukacji na Uniwersytecie Kolumbii Brytyjskiej. Zajmuje się wdrażaniem innowacji umożliwiających poprawę efektywności procesu nauczania.

 

Słowo o metodzie

Tyle o autorach. Wróćmy do wspomnianej na początku książki metody prezentowania swoich pomysłów oraz ich obrony przed krytyką. Najdziwniejsze jest to, że może ją zastosować każdy. Metoda Kottera i Whitehead jest oparta przede wszystkim na zdrowym rozsądku. Nie wymaga oratorskiego talentu Cycerona, wyjątkowej charyzmy Steva Jobsa ani intelektu członka Mensy.

Na czym więc polega metoda Kottera i Whiteheada?

Po pierwsze, musisz zdawać sobie sprawę z zagrożeń. Istnieją 4 podstawowe sposoby na zabicie dobrego pomysłu:

  1. Budzenie lęku
  2. Opóźnienie,
  3. Zamęt
  4. Ośmieszanie (krytyka personalna)

 

Po drugie, musisz znać 24 typowe pytania, argumenty i uwagi wykorzystywane w czterech wymienionych powyżej strategiach. Na przykład: „do tej pory odnosiliśmy sukcesy, po co więc mamy się zmieniać”?

 

Po trzecie, musisz być gotowy do zastosowania najbardziej sprzecznych z intuicją elementów metody Kottera i Whitehead tj. :

  • „nie staraj się wyeliminować z dyskusji potencjalnych przeciwników, nawet najbardziej podstępnych, z dyskusji, zaproś ich do niej, pozwól im do siebie strzelać, a nawet do tego zachęcaj”,
  • „nie staraj się odeprzeć ataków mnóstwem danych lub czystą logiką, długą listą powodów, dla których dane zarzuty są niesłuszne, nieprawdziwe i wredne, zamiast tego zrób coś (na pozór) przeciwnego”,
  • „nie staraj się zmiażdżyć atakujących, ośmieszając ich, atakując lub okazując im pogardę, nawet jeśli wydaje się, że na to zasługują…”,
  • „nie skupiaj się na atakującym i jego nielogicznych, wrednych i niesprawiedliwych argumentach (choć to bardzo kuszące)”,
  • „nie idź na żywioł, nawet jeśli jesteś pewny, że znasz wszystkie fakty na wyrywki…”.

 

Tak rzecz przedstawia się w telegraficznym skrócie. Oczywiście autorzy opisują metodę w swojej książce o wiele bardziej szczegółowo. Czytelnik znajdzie tam ponadto „Ściągę: jak ratować dobre pomysły” oraz dodatek „Jak nasza metoda pomaga przeprowadzić zmiany na wielką skalę?”. Co ważne, metoda jest opisana na konkretnym przykładzie fikcyjnej historii zakupu komputerów dla biblioteki publicznej w Środkowie. Dzięki temu książkę czyta się szybko, łatwo i przyjemnie, w odróżnieniu od przeintelektualizowanych traktatów naukowych, które wypełniają półki polskich księgarni.

Po prostu polecam!

Jacek Lipski

Jacek Lipski

Jacek Lipski

Marketer z ponad 16 letnim doświadczeniem. Od grudnia 2015 r. działa pod marką B&L Consulting jako niezależny konsultant i szkoleniowiec w obszarze strategii marketingowych dla MŚP i startupów. Doświadczenie zdobywał również w lubelskiej agencji reklamowej Vena Art oraz w korporacyjnych działach marketingu i komunikacji w Warszawie i Gliwicach. Wykładowca na UMCS Lublin oraz WSB w Chorzowie, Gdańsku i Opolu.