Reklamowa Ojczyzna Polszczyzna

Bieżnikowe opony całostaloweNie muszę chyba nikogo przekonywać o konieczności posługiwania się w reklamie poprawną polszczyzną. Odstępstwa od reguł językowych zdarzają się od czasu do czasu. Wiadomo, świat reklamy rządzi się swoimi prawami. Wszystko ok, jeżeli twórca reklamy robi to świadomie i w sposób przemyślany. Gorzej, gdy „w owczym pędzie” zaczyna podążać za jakąś dziwną modą.

 

W latach 90. minionego stulecia na polskim rynku dominowały nazwy z końcówkami -ex, stylizowane na obcojęzyczne np. Stalex, Wrotex. Wiele z nich dotrwało do czasów współczesnych np. Drutex (producent okien), mimo tego że przeciętnemu odbiorcy raczej nie powiedzą wiele o profilu i branży, w której działa firma. Tutaj dochodzimy do meritum sprawy.

 

Poza poprawnością językową w reklamie liczy się również

(jeżeli nie przede wszystkim) zrozumiałość!

 

Szkoda tylko, że nie wszyscy to rozumieją! Spójrzmy na językowego potworka, jakiego znalazłem na ogrodzeniu jednego z parkingów w Lublinie. Pomijam nazwę firmy (konia z rzędem temu kto odgadnie branżę, w której działa). Zajmijmy się opisem produktu.

 

„BIEŻNIKOWANE OPONY CAŁOSTALOWE”

 

Prawdziwy majstersztyk, zarówno z językowego jak i z marketingowego punktu widzenia. Ktoś coś z tego rozumie? Ja raczej niewiele. Wróćmy może do reklamowego abecadła.

Co jest celem reklamy? Na pewno przekazanie informacji. Co można wyczytać z komunikatu „Bieżnikowane Opony Całostalowe”? Wartość informacyjna prawie zerowa. Język korzyści? Ja tu żadnych korzyści nie widzę. Całostalowe? To znaczy jakie? Ze 100 proc. stali? Przecież można było napisać to prostszym językiem.

Klienta rzadko interesują cechy produktu. Dużo bardziej zależy mu na korzyściach z jego użytkowania. A na plakacie? Mamy bieżnik i oponę ze stali. Super. U konkurencji pewnie nie uświadczę ani jednego ani drugiego…

 

Pozdrawiam

Jacek Lipski

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

No related posts.

Jacek Lipski

Ekspert ds. strategii marketingowych dla MŚP w B&L Consulting. Mentor w AIP Lublin oraz współautor e-booka "Lubelskie Startupy 2015". Poprzednio Social Media & Account Manager w agencji reklamowej Vena Art, specjalista ds. komunikacji marketingowej w Żagiel S.A, oraz asystent ds. komunikacji wewnętrznej w Vattenfall Distribution Poland. Po godzinach pasjonat "creative writing", polskich kryminałów i koszykówki.