„(R)ewolucja marki” – recenzja książki Jacka Pogorzelskiego

Okładka książki "(R)ewolucja marki"Jaka powinna być marka w XXI wieku? Jak należy zarządzać brandem w dobie rekomendacji konsumenckich przepływających z prędkością światła? Odpowiedzią jest… brak odpowiedzi. Nie istnieją żadne gotowe recepty. Absolutnie pewni możemy być tylko jednej rzeczy. Analityka i bezwzględna wiara w potęgę liczb musi ustąpić pola kreatywności. Na wypchanym do granic możliwości rynku nie ma już miejsca na marki przeciętne. Jak stworzyć markę nieprzeciętną? Jak wlać życie w brand tracący witalność? O tym wszystkim przeczytasz w „(R)ewolucji marki”!

 

Książek o zarządzaniu marką i marketingu jest na naszym rynku bez liku. Niestety ilość nie zawsze przechodzi w jakość. Rzadko zdarza mi się trafić na wartościową pozycję, do tego napisaną żywym i zrozumiałym językiem, a nie hermetycznym, branżowym bełkotem.

Jacek Pogorzelski z Prime Code jest pod tym względem wyjątkiem. Jego poprzednią książkę „Mity marketingowe”, recenzowaną zresztą na blogu, przeczytałem błyskawicznie. „(R)ewolucja marki” jest trochę trudniejsza w odbiorze, ale ilość materiałów do dalszych przemyśleń jakie zawiera, zmusiła mnie do aż dwukrotnego przebrnięcia przez lekturę. Niby tylko 173 strony, ale sposób pisania Pogorzelskiego, który zrezygnował z waty słownej („owijania w bawełnę”) sprawia, że każde zdanie jest ważne.

 

O czym jest książka

Jak zdążyłem napomknąć we wstępie postu (zanim nie uległem swojej trudnej do oduczenia manierze „dryfowania” od tematu) książka Jacka Pogorzelskiego jest o markach. Cała prawda o tej pozycji ukryta jest w jej pełnym tytule: „(R)ewolucja marki. Jak tworzyć marki i zarządzać nimi w XXI wieku”. Nic dodać, nic ująć. Samo sedno. Dla łaknących więcej informacji kilka uzupełniających informacji (z okładki): „Produkty jako obiekty kultu”, „Budowanie relacji z nabywcami”, Pomysłowi rewolucjoniści”, „Praktyczne wskazówki dotyczące wykorzystania wiedzy w Twojej firmie”.

 

Po co czytać „(R)ewolucję marki”

Przede wszystkim po to, by zrozumieć że w marketingu, cytując za autorem „znaleźliśmy się w momencie, w którym robienie po prostu  właściwych rzeczy, we właściwy sposób, nie wystarcza by odnieść sukces…” Na rynku coraz szybciej kurczy się bowiem miejsce dla marek przeciętnych. Jeżeli nie będziemy starali się ciągle wymyślać marki od nowa i zaskakiwać odbiorców, to po prostu odejdziemy w niebyt rynkowej rzeczywistości.

 

Jak tworzyć markę na nowo

Gotowej recepty nie ma. Pogorzelski podaje jednak kilka przykładów, które mogą posłużyć marketerom za drogowskaz w ich dalszych poszukiwaniach. W książce znajdziemy króciutkie case studies krakowskiego baru „Chimera”, Apple, Discovery Channel, Ale Kino!, National Geographic, białostockiej garmażerii staropolskiej „Lech”, Almi Decor, stadniny koni w Janowie Podlaskim oraz TED.

Poza case studies warto również zagłębić się w wieńczące książkę wywiady Pogorzelskiego z kilkoma autorytetami „markowego” i marketingowego świata. Prof. Lechosław Garbarski, Lech Król, Al Ries, dr Irena Iris, dr Jacek Krall, Kevin Lane Keller, Kot Przybora – te nazwiska mówią same za siebie…

 

Z wyżej wymienionych względów moja rekomendacja, używając modnej ostatnio skali ocen agencji ratingowych może być tylko jedna – AAA. Zdecydowanie polecam!

 

Ps. „(R)ewolucję marki czyta się trochę trudniej niż „Mity marketingowe”, ale informacje w niej zawarte dużo mocniej wbijają się w pamięć!

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Podobne wpisy:

  1. Wygraj książkę „Mity marketingowe” Jacka Pogorzelskiego!
  2. Ostatni dzień konkursu! Wygraj książkę „Mity marketingowe” Jacka Pogorzelskiego
  3. „Zakupologia” Martin Lindstrom, recenzja
  4. Seminarium „Zarządzanie architekturą marki” – ocena
  5. „WordPress 3. Instalacja i zarządzanie” recenzja książki Łukasza Wójcika

Jacek Lipski

Ekspert ds. strategii marketingowych dla MŚP w B&L Consulting. Mentor w AIP Lublin oraz współautor e-booka "Lubelskie Startupy 2015". Poprzednio Social Media & Account Manager w agencji reklamowej Vena Art, specjalista ds. komunikacji marketingowej w Żagiel S.A, oraz asystent ds. komunikacji wewnętrznej w Vattenfall Distribution Poland. Po godzinach pasjonat "creative writing", polskich kryminałów i koszykówki.