„Wideo online & Mobile Marketing” czerwcowy IAB ShowCase w Warszawie – recenzja

smartfon sony ericssonKonferencja marketingowa na piątkę z plusem. Zdecydowanie najlepszy z tegorocznych trzech ShowCase. W dużej mierze dzięki tematyce. Po pierwsze, dlatego że prezentacje wypełnione filmikami video ogląda się przyjemniej niż te pozbawione podobnego contentu. Po drugie, marketing mobilny staje się na naszych oczach melodią teraźniejszości, a nie przyszłości. Tylko w tym tygodniu odpalenie wersji mobilnej swoich stron internetowych oraz bankowości mobilnej ogłosiło PKO B.P – gigant nie należący do czołówki polskich innowatorów.

 

Czerwcowy ShowCase składał się z 7 dwudziestominutowych prezentacji. Prym wiedli Panowie. Panie były zdecydowanie słabiej reprezentowane. Mówię oczywiście o ilości, a nie o jakości wystąpień. Przejdźmy do konkretów:

 

  • „Telewizja na trzech ekranach – potencjał dla marketera”, prelegent: Adam Pachla, Kierownik Sprzedaży ds. Internetu, Polsat Media

Przyzwoita prezentacja pokazująca możliwości reklamowe telewizji internetowej ipla. Jej największy atut to wieloplatformowość. Ipla jest dostępna w internecie, na telefonach komórkowych, tabletach i konsoli Sony Playstation 3. Według prowadzącego 60 proc. ruchu na ipla generują seriale.

 

  • „Case study OnetVOD i Coca Cola jako przykład wykorzystania zamkniętych kolekcji z dedykowanym kontentem video premium, jako narzędzie budowania marki”, prelegent: Wojciech Tomaszewski, Menedżer Produktu VOD, Grupa Onet.pl

Jeżeli na ShowCase wystąpiła polsatowska ipla to nie mogło również zabraknąć jej największego konkurenta, czyli VOD.Onetu (należącego do Grupy TVN). Prezentacja Wojciecha Tomaszewskiego, poza przydługim tytułem,  podobała mi się bardziej niż jego poprzednika i konkurenta. Autor przedstawiał fajny case kampanii reklamowej, jaką VOD. Onet prowadzi obecnie dla Coca Coli.

 

Akcja „1 kod, 1 film” polega na tym, że po zakupieniu litrowej Coca-Coli klient może za darmo obejrzeć film wybrany ze specjalnej kolekcji Coli na VOD.Onet. Wystarczy wpisać na dedykowanej landing page kod znajdujący się odwrocie zakrętki butelki.

 

Tak naprawdę autor „zaserwował” uczestnikom prezentację „Ksiądz, stary kościół i dwóch nurków”, czyli rzecz o marketingu, który zmusza do rozmowy. Przyznam szczerze, że byłem trochę zaskoczony. Przypomniałem sobie o poprzednim Showcase na temat „Brand advertising online”, na którym wspólnik (chyba) prowadzącego zaprezentował prezentację o tym samym tytule. Wtedy nie byłem zachwycony. Tym razem było jednak o niebo lepiej!

 

Dawid Szczepaniak zaprezentował najlepszą prezentację na całej konferencji! Opowiedział o „szukaniu wspólnego mianownika do rozmowy” i „dawaniu ludziom powodów, by rozmawiali o naszych markach”. Przedstawił 4 świetne case study:

  1. „Polskim orzełel, który miał promować Polskę jako miejsce do inwestowania” (kampania przegrała przetarg).
  2. Viral przygotowany dla Bobovity (240 tys. odsłon na You Tube).
  3. Prześmieszna kampania „Budweiser to czeskie piwo” – chyba do końca życia nie zapomnę wykorzystanej w kampanii zabawy w „tłumaczenie z czeskiego” (np. „cipkovy znachor” czeski ginekolog) oraz animacji z brand hereo „drevny kocur” (czeska wiewiórka).
  4. Odpowiadający na pytania internautów SMOK WARKI – pewnie widzieliście w necie akcję „zadaj pytanie smokowi”. 

 

Obawiam się jednak, że przy ocenie prezentacji Dawida Szczepaniaka nie byłem do końca obiektywny. Autor ujął mnie wykorzystując w swojej prezentacji historię mojego ulubionego filmu „Wielki Błękit” Luca Bessona…


  • „Poza świadomością. Jak działa reklama video w nowych kanałach komunikacji?”, prelegent: Wiktor Goliszek Client Service Director (Next) oraz Edyta Czarnota ze Starcom MediaVest Group,

Jednej z prezentacji Wiktora Goliszka miałem już okazji wysłuchać na marcowym ShowCase „Serwisy społecznościowe i marketing szeptany”. Poprzednio prezentował serwis społecznościowy stworzony dla Fanty. W czerwcu wspólnie z Edytą Czarnotą przekonywał, że video on line spełnia wszystkie cele marketingowe tj. buduje świadomość reklamy, tworzy wizerunek marki i zwiększa potencjał sprzedażowy. Wartościowa prezentacja, ale badania nigdy nie były moim konikiem…

 

  • „Nowoczesne metody budowania komunikacji z użytkownikami w oparciu o dedykowane rozwiązania video”, prelegent: Łukasz Sysa, Koordynator ds. Rozwiązań Kreatywnych, Wirtualna Polska,

Autor skoncentrował się na pokazaniu kilku filmów video udowadniających potencjał jego zespołu z Wirtualnej Polski. Kolejno przedstawił kampanie: „AXE – mistrz pierwszego kroku”, „Bakalland up”, akcja walentynkowa dla Asusa, „Levis – CURVE ID” („liczy się kształt, nie rozmiar”), „Podróże gwiazd z Suzuki” „Życie na wysokich obrotach” Loreal Men Expert oraz „Zdecyduj jak potoczy się ta historia” dla LG.

 

Prezentacja możliwości platformy mobilnej Tulio należącej do Grupy Medialnej „Gazeta Olsztyńska”. Tytuł jak ze studenckiego referatu. Wystąpienie równie efektywne, co mało efektowne.

 

Po prezentacji Dawida Szczepaniaka drugie najlepsze wystąpienie na czerwcowym ShowCase! Autor na samym początku zacytował wymowny fragment badania „Internet Trends”.

 

„Za 4 lata z internetu mobilnego będzie korzystać więcej ludzi niż ze stacjonarnego!”

 

Dlaczego? Komórki mają wszyscy – w Polsce jakieś 86 proc. obywateli. Komputer i szybki internet – już niekoniecznie! Dlatego warto zadbać o wersję mobilną strony Twojej firmy. Jak to zrobić według Wojciecha Kmity?

  1. Pamiętaj o kontekście użycia (jak, gdzie, kiedy i po co użytkownik odwiedza Twoją stronę).
  2. Wyeksponuj główne cele serwisu.
  3. Maksymalnie odchudź wersję mobilną serwisu (tak aby szybciej się ładował np. komórki nie obsługują Flasha).
  4. Zadbaj o bardzo prostą nawigację (w telefonach nie ma myszek ani pełnych klawiatur, tak jak w kompach).

 

I tak to w skrócie wyglądało. Polecam udział w konferencjach ShowCase wszystkim marketerom! Są bezpłatne, także na pewno nie obciążą budżetu szkoleniowego Waszych firm…

 

Zainteresowały Cię tematy poruszane na konferencjach ShowCase? Czytaj recenzje dwóch poprzednich spotkań: „Brand advertising online” i „Serwisy społecznościowe, marketing szeptany”!

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Podobne wpisy:

  1. „Brand advertising online” Showcase Warszawa, maj 2011 – opinia
  2. ShowCase Warszawa "Serwisy społecznościowe, marketing szeptany" – wrażenia
  3. „Succesfull Email Marketing” Inbound Marketing University, recenzja webinaru numer 9

Jacek Lipski

Ekspert ds. strategii marketingowych dla MŚP w B&L Consulting. Mentor w AIP Lublin oraz współautor e-booka "Lubelskie Startupy 2015". Poprzednio Social Media & Account Manager w agencji reklamowej Vena Art, specjalista ds. komunikacji marketingowej w Żagiel S.A, oraz asystent ds. komunikacji wewnętrznej w Vattenfall Distribution Poland. Po godzinach pasjonat "creative writing", polskich kryminałów i koszykówki.