„Social Media and Building Community” lekcja trzecia

W moim blogu marketingowym czas na recenzję trzeciej lekcji z Inbound Marketing University. Zajęcia na temat social media i budowania społeczności poprowadził Chris Brogan z New Maketing Labs. Po przeciętnych lekcjach efektywnego blogowania i całkiem niezłych dotyczących SEO, webinar w wykonaniu Brogana trochę mnie rozczarował. Autor niewątpliwie posiada ogromną wiedzę na temat social media, niestety nie za bardzo potrafi ją przekazać.

 

Brogan zupełnie nie nadaje się do prowadzenia wykładów. Dużo lepiej pisze niż mówi (o czym można się przekonać czytając posty na jego blogu). Także prezentacja, jaką przedstawia każdy autor podczas wykładu w Inbound Marketing University, w przypadku Brogana pozostawiała wiele do znaczenia. Tłumaczenia, że kopiował ją z Maca, do mnie nie trafiają. Biały tekst na czarnym tle jest mało czytelny i tyle!

Brogan o social media i communities
Ok. Wyżyłem się, teraz mogę przejść do konkretów. Co było godne uwagi?

1. „It’s all about them”
Tak definiuje sens social media Brogan. Społeczności w sieci nie tworzą się po to, by mówić o Tobie, Twojej firmie i Twoich produktach. Społeczności nie służą Twoim celom.

2. „Community is a gift”
Jeżeli wokół Twojej firmy/produktu powstała społeczność to masz przed sobą ogromną szansę, której po prostu nie możesz zmarnować. Musisz być przygotowanym na wspieranie tej społeczności, nawet jeżeli jest poza Twoją wszelką kontrolą. Na pewno zrezygnuj z, tzw. „heavy handling community”, jakie stosują, np.: firmy fonograficzne ścigające ludzi nagrywających z sieci muzykę.

3.W mediach społecznościowych najważniejsze jest budowanie relacji.
Nie koncentruj się na aspektach technologicznych. Nieważne, gdzie jesteś i z jakiej platformy korzystasz. Może to być Facebook, Twitter czy Linkedin. Ważne, by działać i budować relacje!

4.„We carry on listening”

Najważniejsza rzecz, od której zaczynasz przygodę z social media, to SŁUCHANIE! Ciągle zadawaj sobie pytanie: „How do I listen better?”

5. Słuchanie to jednak nie wszystko!
Koniecznie daj ludziom znać, że ich słuchasz. Ludzie muszą to wiedzieć, bo tak buduje się zaufanie. Brogan podaje tu jako pozytywne przykłady Jet Blue (Twitter) i Starbucks. Pamiętaj jednocześnie, że nie musisz ciągle przepraszać w odpowiedzi na krytykę. Zawsze możesz odpowiedzieć: „Thanks so much for this suggestion. It’s always good to hear from the people who have an opinion…”

6. Pomóż swojej społeczności!
Dostarcz ludziom technologii, by ułatwić im wzajemną komunikację. Będą Ci za to wdzięczni!

7. Skoncentruj się na społeczności, a nie na sobie!
W mediach społecznościowych chodzi o dialog, a nie promocję Twojej firmy. Nie możesz zachowywać się jak jej chodząca reklama! Brogan podaje w tym miejscu fajny przykład: „zauważ, że jeżeli ktoś na przyjęciu ciągle mówi tylko o sobie, to ludzie odwracają się od niego…”

8.ROI z social media da się wyliczyć!
Jaki jest ROI (return on investment czyli zwrot z inwestycji) z social media? Brogan wskazuje na przykład Comcastu, który używając Twittera obniżył koszty funkcjonowania infolinii informacyjnej.

9.Jakie powinno być Twoje 7 pierwszych kroków w social media wg Brogana?

Krok pierwszy – słuchaj ludzi i znajdź ich tam, gdzie się znajdują.
Krok drugi – dowiedz się czego chcą.
Krok trzeci – zdecyduj czy przyłączasz się do już istniejącej społeczności, bo możesz też stworzyć własną lub połączyć obydwa rozwiązania.
Krok czwarty – przedstaw się i zaproś ludzi do dialogu.
Krok piąty – zapytaj ich o cele i nadzieje.
Krok szósty – podziel się swoimi.
Krok siódmy – rozpocznij swoją podróż i powtarzaj, powtarzaj, powtarzaj…

10. Najważniejsza rzecz to dowiedzieć się, czego potrzebuje Twoja społeczność!

Możesz być pewien, że to na pewno coś innego niż oczekiwałby Twój dział sprzedaży lub marketingu!

Podsumowanie
Tradycyjnej części z pytaniami od internautów, następującej po prezentacji, nawet nie będę komentował. Szkoda czasu – spokojnie można ją sobie darować!

Końcowa ocena trzeciej lekcji inbound marketingu: 3-

Już za tydzień recenzja kolejnej lekcji (nr 4) z Inbound Marketing University: „Succesful Business Uses for Facebook and Linkedin”. Prowadzi Elyse Tager z Sillicon Valley American Marketing Association.

Spodobał ci się wpis? Doceń autora „lajkiem”!



Nie chcesz przegapić kolejnych wpisów? Zapisz się na newsletter.

Podobne wpisy:

  1. Darmowe e-booki o social media – poleca Chris Brogan
  2. “SEO Crash Course to Get Found” lekcja druga
  3. "How to blog effectively for business" – lekcja pierwsza

Jacek Lipski

Ekspert ds. strategii marketingowych dla MŚP w B&L Consulting. Mentor w AIP Lublin oraz współautor e-booka "Lubelskie Startupy 2015". Poprzednio Social Media & Account Manager w agencji reklamowej Vena Art, specjalista ds. komunikacji marketingowej w Żagiel S.A, oraz asystent ds. komunikacji wewnętrznej w Vattenfall Distribution Poland. Po godzinach pasjonat "creative writing", polskich kryminałów i koszykówki.